Regelendring

Nå skal også Mini Transat-båtene fly

Regelforandring tillater foiler på de 6,5 meter lange havseilerne.

Publisert Sist oppdatert
1979: American Express vant andre Mini Transat. Båten var den første med vannballast, og hadde en enormt lang spinnakerbom.
1979: American Express vant andre Mini Transat. Båten var den første med vannballast, og hadde en enormt lang spinnakerbom.

Mislykket forsøk

En båt med stabiliserende foiler ble utviklet og bygd for Mini Transat i 2013, men båten kom aldri til startstreken. Båten var smal, men DSS-vingene skulle gi nødvendig stabilitet. Foilene var ikke lange nok for å gi nødvendig effekt.

En maksimalbredde på tre meter skapte utfordringer. Nå forsvinner denne begrensningen, men ikke før etter målgang i vinter. 

Vinger innover

Første etappe ble vunnet av Davy Beaudart. Han seilte en forbedret utgave av båten som vant i 2011, en båt med butt baug. Beaudart hadde klare fartsfordeler, men måtte bryte andre etappe.

DSS: En smal Mini Transat båt med stabiliserende finne ble utviklet for 2013, men båten var ikke en gang på startfeltet.
DSS: En smal Mini Transat båt med stabiliserende finne ble utviklet for 2013, men båten var ikke en gang på startfeltet.

Simon Koster i «Eight3» seilte også en båt med butt baug. Han gjorde et bedre forsøk og kom i mål, men hadde ikke farten til Beaudart. Koster ble til slutt nummer syv sammenlagt i sin eksprimentelle Mini Transat.

Båten har stikkjøler med løft, men bøyen går innover, og ikke utover som på IMOCA 60-båtene. Koster har også foiler på rorene, noe ikke de større båtene har, og på Mini Transaten kan kjølbladet kantes noen grader, slik at også svingkjølen er med på å gi løft. 

Simon Koster forteller at løsningen gir mer motstand i lett vind, og at han har problemer på kryss når båten ikke seiles fullt. Båten henger med på kryss i mer vind, men holder ikke høyden. 

Koster forteller også at hele racet fra Frankrike til Karibia har vært en lang læringsprosess. Det er ikke noen tvil om at Koster har fått et kunnskapsforsprang på konkurrentene, men at hans båt må utvikles videre.  

Allerede testet

Stabiliserende vinger er allerede tillatt på IMOCA 60-båtene. Fem slike seilte Transat Jacques Vabre, men kun en båt fullførte. Det var båten som hadde opparbeidet mest erfaring. «Banque Populair» har også jobbet lenge med slike foiler. Testingen startet på en Mini Transat båt. 

Nå som foiling blir tillatt i klassen, vil vi se en stor produktutvikling. IMOCA 60-båtene har flere begrensinger enn Mini Transat-klassen nå får. 

Mye av teknologien på Mini Transat-båter er blitt overført til turseilere. Kanskje foiling en gang også blir vanlig. 

FOILER: «Eight3» har også foiler på rorene, noe IMOCA 60 båtene ikke har.
FOILER: «Eight3» har også foiler på rorene, noe IMOCA 60 båtene ikke har.