Dette er båten for solhungrige turseilere! Ved å brette ut skrogsidene akter får båten en solbad-avdeling som ikke noe annet seilfartøy kan matche. I akterkant av dekkshuset er det en delvis overbygget salong, bak denne ligger bassenget og på ...
En så avansert og spennende konstruksjon fortjener en rigg som står i stil med det øvrige. Med to vingemaster blir det hele fullendt!

Morgendagens superyacht

Båtfolket er konservativt. Det gjelder ikke minst de velbeslåtte kjøperne av superyachter. Men det finnes også tilbud til dem som vil ha det helt moderne og futuristisk. Denne 60-meteren fra Van Geest for eksempel.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Her er skuta sett rett aktenfra med hele badedekket ”oppslått”.

PieterVan Geest, lederen i Van Geest Design i Nederland, har på tegnebrettet en virkelig drømmeyacht; - en 60-meter lang hitech-konstruksjon verden aldri har sett maken til tidligere. Skroget er slankt og moderne. Det bør borge for gode seilegenskaper og raske etapper kloden rundt. Selv om mange, med urette, hevder å bygge båter som både vil gjøre det godt på regattabanene og som samtidig er komfortable cruisingbåter, er Van Geests 60-meter utvilsomt en båt som vil hevde seg i superyachtregattaene. Og at den byr på topp komfort og luksus under turseilas vil alle se ved bare å ta en titt på bildene vi bringer her.

Flybridge

I et elegant dekkshus er det plass til alle om bord i en salong med 360-graders utsikt. Plass og enda bedre utsikt er det på flybridgen oppå dekkshuset. Forut har båten flushdekk og akter er det en stor cockpit som har direkte adkomst til et basseng og en plattform der det er rikelig plass til å sole seg. Skrogsidene helt akter kan åpnes og gi enda mer plass og utsikt. Eierkabinen ligger rett forut for badeplattformen og har selvsagt dør direkte ut dit.

198-fot

60-meteren har selvsagt masser av plass under dekk til både eier, gjester og mannskap. Konstruktøren har lagt opp til at interesserte byggherrer i stor grad kan være med og bestemme både innredning, rigg og utrustning etter egen smak og eget behov. En spennende tomastet vingeseilrigg er et av forslagene. Det vil selvsagt være prikken over i’en for en slik hitech-skapning.

Ukjent pris

Spesifikasjonene fra designfirmaet oppgir seilarealet til 2.130 kvm duk (på kryss) og en tonnasje på 520 tonn. Mastehøyden er 71,5 m, hvilket betyr at skuta ikke kan komme inn under de fleste bybroer i verden. Med et dypgående på 9,5 m (4 m med kjølen opptrukket) er det heller ikke en båt for innenskjærs seilas. Men det betyr neppe mye så lenge man kan krysse Atlanteren like raskt som noe cruisefartøy. Hva båten koster? Er du interessert i en slik skute spør du ikke om det, er svaret.