Motorhavari
Hei Svagård. Kan du svare på dette? Jeg har helårsplass på en organisert marina med boblehavn og støm. Havna er de siste årene forfalt en del så i vinter er alle brygger blitt byttet ut innspurten fåregård i disse dager. Båten min blev vinterlagret på vanlig måte med sjekking av frostveske på ferskvannet og tapping av litt av saltvannet. I høst måtte noen av oss flytte båtene til en annen brygge og med utsikter til flytting på et senere tidspungt p.g.a. arbeidene. Ved flyttingen måtte jeg åpne for saltvannet. Og siden det var snakk om mulig flytting igjen lot jeg det være åpent. Jeg hadde to ovner en vannvarmer under saltvannskjøleren og en liten vifteovn som blås ned i motoren. Men nå er det sånn at det har vert strømløst flere perioder i vinter opp til flere dager i følge andre, en som har måling i båten sier den har vert borte 7 dager på det meste og ingen har fulgt opp dette fra marinaens side. Dette har resutert i at motoren har fysi det var saltvann i silyndere og motoren er ikke til å rikke. Har snakket med en repratør på Tjøme som mener at dette er totalhavari smme sier volvo penta på Vallø. Motoren er en bmv 180 hk m/turbo fra 86. Hva kan jeg gjøre med dette. Har desverre ikke muligheter til å reparere dette, pris mer enn 80 000. laveste annslag.
Takk for et fint blad.
hilsen jon solhaug.
Jeg antar at du har en opplagsavtale med den aktuelle marinaen. Et eventuelt ansvar for motorhavariet på marinaens side bør derfor vurderes i henhold til avtalen om vinteropplag og omfanget av denne. Eventuelt kan ansvar gjøres gjeldende på alminnelig erstatningsrettslig grunnlag. For øvrig vil jeg anta at båten din er forsikret og det vil være klokt å ta kontakt med forsikringsselskapet snarest dersom det ikke allerede er gjort. Forsikringen kan også dekke utgifter til juridisk bistand i saken.
Med vennlig hilsen
Jon Eivind Svagård
www.rettogrimelig.no