Motorhavari
Kjøpte for 3 år siden en brukt Nimbus 380 Carisma 1998 modell. Har installert 2 stk Yanmar 222 hester.
I sommer får jeg havari på en motor. Ved demontering av Yanmarforhanlder viser det seg at veivaksling er knekt. Ingen har noen forklaring på hvorfor. Alle uttaler "dette skal ikke skje". Jeg mener dette er noe som absolutt ikke skal skje - og må være en opprinnelig produksjonsfeil. Motoren har 850 gangtimer. Mitt argument er at veivaksling ikke skal knekke uten videre og det er forventet at dette er en del som skal holde mye lenger enn 850 timer.
Er dette holdbart? - er det noe poeng å presse denne saken videre. Motorene er 9 år gamle. Reparasjonen vil komme på nærmere 100' herav utgjør deler ca halvparten.
Vanligvis vil det være vanskelig å få medhold i et krav i et slikt tilfelle, men at det vil avhenge noe av de konkrete forutsetninger ved kjøpet og eventuell kjøpekontrakts konkrete bestemmelser. Ved kjøp fra en forhandler kan forbrukerkjøpsloven fra 2002 si en del om kjøpers rettigheter i en slik situasjon, dersom båten brukes som fritidsbåt. Dersom båten er kjøpt av privatperson til fritidsbruk, vil kjøpsloven fra 1988 være aktuell bakgrunnsrett. Lovene finnes på nettsiden Lovdata.no. Kjøper står generelt noe sterkere i de tilfelle kjøpet er inngått overfor en profesjonell selger (forhandler). Det er sentralt i en slik sak om kjøper kan dokumentere (eksempelvis med sakkyndig) at den aktuelle komponent normalt skal ha en lengre holdbarhet. Dersom båten er forsikret, omfatter denne forsikringen antakelig en rettshjelpforsikring som gjør at forsikringsselskapet vil dekke deler av rettshjelpkostnadene dersom det er oppstått tvist mellom kjøper og selger og kjøper kontakter juridisk bistand for å følge opp kravet.
Jon Eivind Svagård