motorhaveri.

Har en volvo penta d4 210hk.2004m.Som har innjektorfeil.Båten har gått ca,640 timer har .kjøpt ny båt hos forhandler mai 2004.Kan jeg forvente at volvo penta gir meg ny motor.De har jo gått ut med at de vil erstatte denne type feil.

Publisert Sist oppdatert

Etter forbrukerkjøpsloven fra 2002 § 29 om "avhjelp" kan forbrukeren ved reklamasjon overfor selger velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).  Dette gjelder imidlertid ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser (tiltak) kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Etter samme lovs § 30 skal avhjelp skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har heller ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Med vennlig hilsen

 

Jon Eivind Svagård

RETT OG RIMELIG

Tlf 988 64 800