Norsk Maritimt Museum

Hva skjer med lystbåtgavene?

Norsk Maritimt Museum har mottatt en Soling og en Drake de ikke har noen planer med. Bekymringsfullt, mener Mikkel Thommessen i denne ytringen.

Publisert Sist oppdatert

De fleste museer er avhengige av gaver fra private for å utvikle samlinger av relevant materiale for ettertiden. Slik er det også med Norsk Maritimt Museum, tidligere Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøynes i Oslo, som så lenge det var et privat museum, i stor grad var avhengig av milde gaver fra aktører i skipsfartsnæringen. Nå er museet statlig finansiert og drives som en del av Folkemuseet med direktør Olav Aaraas som leder av begge.

Gavene ligger stadig til grunn for museets eksistens og selv om de hovedsakelig er usynlige og har form som pengegaver, er det mange unntak. Skipmegler Hans Thomas Grams betydelige malerisamling og båter donert av andre private er eksempler på det. Blant annet har museet fått donert et eksemplar av en Drake i tre og Solingen som Herman Horn Johannessen og hans mannskap tok bronse i under OL i 2000.

Det er lystbåtgavene som er bakgrunnen for at jeg tidligere i år tok kontakt med museet for å få et svar på hvordan man tenker å disponere disse i fremtiden. Ikke minst skyldes dette at både Draken og Solingen fremdeles eksisterer som aktiver regattaklasser og derfor har en verdi også utenfor museet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her