Nå kommer den nye generasjonen

Raske katamaraner er i et generasjonsskifte. Her er den nye stilen.

Publisert Sist oppdatert
FORM: MC50Cat fra McConghy får et aggressivt formspråk. Vekten er sentrert lengre akter, og forskipet gjort så lett som mulig. Overbygget begynner lavt.
FORM: MC50Cat fra McConghy får et aggressivt formspråk. Vekten er sentrert lengre akter, og forskipet gjort så lett som mulig. Overbygget begynner lavt.

TEST: Overfylt av ideer

Rapier 550 redefinerer på mange måter hvordan en seilbåt skal være. Konseptet er imponerende, men ikke overbevisende.

 

Lettvekter

Katamaranene vil bli bygget lett og sterkt ved hjelp av avansert kompositteknologi. Lav vekt er helt essensielt for å få glede av flerskrogsteknologien. For å få best mulig kryssegenskaper bør slike båter også ha stikksverd som hindrer avdrift og gir løft.

McConaghy oppgir ikke vekten, men beskriver at seilingsdybden er 2,7 meter med stikkjølene nede, og 1 meter med dem oppe på 50-foteren.

McConaghy vil presentere satsningen på messen i Dusseldorf. 

  

MODERNE: Rapier 550 har frekke linjer og beveger seg lett gjennom vannet.
MODERNE: Rapier 550 har frekke linjer og beveger seg lett gjennom vannet.

LES OGSÅ: Lesernes kåring – flerskrogsbåt

Årets beste båter med flere skrog

 

 

I HAVN: Lagoon 39 er stor i høyden og i bredden, men enkel å manøvrere takket være to maskiner.
I HAVN: Lagoon 39 er stor i høyden og i bredden, men enkel å manøvrere takket være to maskiner.
Dascat 1495, Comet Cat 36 og Dragonfly 25 er nominert til Årets Båt i Europa.
Dascat 1495, Comet Cat 36 og Dragonfly 25 er nominert til Årets Båt i Europa.
NY: Også Gunboat planlegger nye modeller med nytt formspråk. Disse båtene i samme størrelse får buet stikkjøler som skal redusere dynamisk vekt under fart.
NY: Også Gunboat planlegger nye modeller med nytt formspråk. Disse båtene i samme størrelse får buet stikkjøler som skal redusere dynamisk vekt under fart.