LAS PRIMAS på langtur

Norsk jentebåt i ARC 2008
Bli kjent med Lene og Cecilie Hammersland, som har seilt fra Sarbuvollen (Høvik) og helt til Las Palmas i sin båt LAS PRIMAS. De lengste strekningene seilte jentene alene som "twostar". Nå skal de takle Atlanteren med et utvidet jentemannskap.
JENTEBÅT PÅ LANGTUR. Lene (skipper og politiadvokat) og kusinen Cecilie Hammersland (bedriftsøkonom/elektriker/BI-student) seilte av gårde 2. august og satser på langtur til Karibien i det de kaller sin "prinsesse": LAS PRIMAS, en Benetau First 40.7.
Lene og Cecilie taklet blant annet seilasen over Nordsjøen fra Hanstholm og til Den Helder samt overfarten over Biscaya - alene.
Kusinene, som er i tredve årene, seilte lange strekninger fra Norge og til Kanariøyene som eneste mannskap om bord i LAS PRIMAS. På grunn av ulike utstyrsproblemer har de flere ganger måttet mekke underveis. De er nå blitt så komfortable med praktisk arbeid om bord, at de nå hjelper også andre ARC-guttebåter med for eksempel små reparasjoner i masta.
SOLIDARITET OG STØTTE FRA GUTTER. Etter en litt trøblete tur over Skagerrak med motorproblemer, fikk de gratis hjelp i Danmark:
- I dag, torsdag 7. august ble vi kjent med Søren, en fantastisk hyggelig ”alt-mulig-mann”. Han fikset det som var galt + litt til, så nå er alt bra igjen. Søren syntes prosjektet vårt var veldig spennende og ville ikke ha penger for verken jobben eller utstyret han hadde brukt. Det er fantastisk å se hvor mange som er villig til å hjelpe oss for å få realisert prosjektet vårt, skriver Lene i sin blogg.
FRISK NORDSJØSEILAS. Overfarten fra Danmark til England ble tøffere enn forventet og fikk etter hvert en annen retning og et annet mål enn planlagt:
- Cecilie og jeg debuterte som twostar seilere på etappen, forteller Lene. - Det var en svært vellykket debut på den måten at vi fikk et veldig godt bilde på hvor bra vi utfyller hverandre og koste oss masse, i alle fall mesteparten av tiden når vi ikke var altfor våte og kalde. Men det var en lang etappe og ble ekstra lang pga. mye vind og bølger. Vi seilte til sammen 460 nautiske mil på 75 timer.
Guttemannskapet som ventet på dem i England forflyttet seg til Nederland, men været ble da så dårlig at de to gjestene og jentene måtte ligge i havn i flere dager.
I Nederland ble det for øvrig mulighet for en grundig riggsjekk før Biscaya-krysset. Der også fikk jentene igjen veldig billig hjelp på et verft. Folk blir tydeligvis imponert over de to tøffe, norske jentseilerne og støtter deres prosjekt med glede.
FLERE KYSTVAKT-SJEKK I NEDERLAND. På veien videre ble kystvakta/immigrasjonsmyndighetene i Nederland nysgjerrige nok til å sjekke LAS PRIMAS to ganger i løpet av to dager!
- De viste seg å være mindre skumle enn det de så ut som, og vi fikk lov til å ta bilder sammen med dem. De ble ganske overrasket over at det var vi to jentene som eide båten og at guttene bare var med på tur, skriver Lene med et smil.
DOUBLE-HANDED BISCAYA-KRYSS. Biscaya-krysset startet 20. august fra Newhaven og endte i La Coruna etter litt over 5 dager. 782 nautiske mil ble slukt på 126 timer.
- Vi koste oss virkelig underveis – hørte på musikk, lydbok, bakte boller, laget sveler (...) – men mest av alt nøt vi det å få stå bak roret på vår prinsesse og la henne leke seg med vind og bølger. Det er fantastisk bra balanse i båten når seilene er riktig trimmet. Når det gjelder det å stå bak roret, så bør vi kanskje nevne at vi ikke har fått autopiloten til å fungere og derfor har styrt skuta for hånd hele veien...
KOSETUR VIDERE TIL KANARIØYENE. Veien videre etter La Coruna har vært en blanding av kos i havn, motorproblemer, igjen fikset på elegant vis, samt litt arbeid for å gjøre om gassystemet til butan. Men spesielt ble det flotte opplevelser på havet og i kontakt med de andre norske langturbåtene.
- Vi finner på mye morsomt sammen - det siste var at vi forrige fredag arrangerte stor grillfest på bryggen i Funchal. Det lå på det tidspunktet 10 båter i havnen - hvorav 8 norske, skrev Lene 16. oktober.
VEL I HAVN I LAS PALMAS. Nå er LAS PRIMAS kommet til Las Palmas. I følge bloggen til TEMPEST (brødrene Hellevang) ligger båten til Lene og Cecilie ved siden av TEMPEST (Se bilde til venstre, fotograf: TEMPEST) og venter på de andre jentene som skal være med på Atlanterhavskrysset. Disse er:
Henriette Taxt Røstadli (politiadvokat)
Thea Røsbrenn (kraftanalytiker)
Laila Rasthe (jurist).
Ønsker du å følge med på turen til de norske langturselierne, kan du få en oppdatert oversikt med linker til respektive websider her:
EMBLEM [Bavaria 44] - Morten Berg
HILDE [Bavaria 42 Cruiser] - Finn Fagervik
JUNO [Beneteau Oceanis 473] - John Remi Hamre
LAS PRIMAS [Beneteau First 40.7] - Lene Hammersland
MADONNA [Benetau First 31.7] - Pål Bratbak
MANGO [Bavaria 44] - Frode Lund
PIGALOPP OF NORWAY [Beneteau Oceanis 43] - Øystein Roalsø Sirevåg
RATTATA [Fountaine Pajot Lavezzi 40] - Fredrik Jensen
ROSEA [Beneteau Oceanis 473] - Tom-Erik Larsen
SEAFARER [Bavaria 44] - Geir Pedersen
TATT AV VINDEN [Jeanneau Sun Odyssey 45] - Bjørn Larsen
TEMPEST [Bavaria 36] - Sten Ingve Hellevang
TOM B [Beneteau Oceanis 50] - Per Kristoffer Stensrud
I tillegg vet vi om følgende båter som ikke seiler ARC: