Ny båt med lekkasje
Hei!
Vi overtok fra Normar i Son en ny Beneteau Oceanis 40 fot seilbåt den 19. juli 2010. To dager senere oppdaget vi vann i båten. Saltvann. Vi fikk tømme båten for ei bøtte hver dag. Dvs 6-8 liter vann fra aktre stuerom og fra dørken i salongen. Det var lite hjelp å få fra selger med å finne årsaken til lekkasjen. Vi fikk selv male striper med rød vannfarge i dørken, Deretter ligge i bunn av båten under gang for å finne lekkasjen. Det viste seg å være to små hull i skjøten mellom skrog og dekk under badeplattformen akter. Dårlig lagt skjøte- og fugemasse. Dette ble reparert i Bergen hos Fjordseiling, også en Beneteau representant. Fugemassen ble fjernet og det ble lagt inn ny. Senere har det vært tett. Det er også en lekasje fra septik gjennom eller under dekslet for tømming av septik på dekk. Dette medfører gult spill på dekket og misfarging av dekket. Dette er imidlertid en mindre sak, sjenerende men ikke farlig. Lekkajen opplevde vi som meget frustrerende og var lenge usikker på hvor skadelig dette kune være. Nå er vi mest opptatt av om en slik skade representerer en svekkelse i båten, om det på sikt representerer et verditap (lavere innbytte eller andrehånssdsverdi). Vi er også usikker på om den repapasjonen som er utført er å anse som fullgod, dvs like bra som om det var gjort skikkelig fra starten av. Hva om det lekker igjen. Vi hadde fem dager i havn pga venting og reparasjoner. Det var fem feriedager som gikk tapt. Har man krav på erstatning for npoe av dette? Alernativet er jo å ta fri uten lønn. Har vi krav på eller noen nytte av å få en slags garanti fra selger vedrørende reparasjonen, hvordan den er utført og hvor fullgod den er? Det var en svært frustrerende opplevelse med helt ny båt og lekkasje av saltvann in i båten, det må jeg si.
Dersom du har kjøpt båten som forbruker (privatperson) av selger, gjelder forbrukerkjøpsloven for ditt kontraktsforhold. Med mindre du i kjøpekontrakt har avtalt gunstigere vilkår, vil forbrukerkjøpsloven sikre dine rettigheter ved feil og mangler som de du beskriver. Av opplysningene fremgår at du straks meddelte feilen til Normar og videre at Normar ved hjelp av verksted i Bergen reparerte lekkasjen. Videre fremgår at det etter dette ikke har vært ytterligere lekkasje. Om reparasjonen er vellykket kan du få vurdert av en fagperson. Det sammen gjelder om feilen og videre om misfaringen av dekket som følge av lekkasje fra septikanlegget som du også nevner, har hatt betydning for båtens verdi. Etter forbrukerkjøpsloven kan dokumentert tap som følge av en mangel kreves erstattet.
Du stiller spørsmål om tap av feriedager kan kreves erstattet. Det følger av forbrukerkjøpsloven at forbrukeren kan kreve erstatning for utgifter som har sin årsak i mangelen ved tingen og at det er det økonomiske tapet som kan kreves dekket. Utgiftene må også være økonomisk målbare og forbrukeren har såkalt tapsbegrensningsplikt. For eksempel kan rimelige reiseutgifter i forbindelse med saken kreves dekket. Loven har ikke særlige regler om erstatning i form av oppreisning for ulempen som en forbruker påføres for eksempel ved å få deler av ferien spolert. I teorien er det antatt å være noe uklart hvorvidt loven likevel hjemler adgang til å erstatte tapt ferie der forbrukeren bruker verdifull ferietid til å ordne opp i situasjonen. Vi har imidlertid ikke funnet noen avgjørelser hvor slikt tap er tilkjent forbrukeren. En annen ting er om selger av andre årsaker enn de rent rettslige forpliktelsene som påhviler denne, ønsker å yte en kompensasjon for ulempen forbrukeren påføres ved en mangel. Det er ikke noe i veien for å ta kontakt med selger enten skriftlig eller muntlig, slik at de blir gjort kjent med saken og får en mulighet til å undersøke båten og eventuelt vurdere en kompensasjon. Vi vil kunne bistå ved en slik prosess.
Med vennlig hilsen
Rett og Rimelig-kjeden
www.rettogrimelig.no