Ny båt med skader og mangler ved levering.
Vi inngikk kontrakt med NA Boats i Stryn om kjøp av en Schaefer 290 den 14.08.06. Båten skulle leveres 1 uke i September 06. Dette ble forsinket, og vi fikk til nød båten levert på prøve halve høstferien (4 dager) i Oktober samme år. Båten var da levert med feil type propeller, drivstofftanken var levert på 215 L istedenfor 315 L, båten lå veldig skeivt i vannet grunnet dårlig plassering av tanker, anker m.m., TV og DVD var ikke montert, det var lekkasje på kalesje, samt endel andre småting. Det ble avtalt at båten skulle ferdigstilles ved vinteropplag hos importøren. Vi betalte båten da dette hørtes greit ut. Importøren lot båten ligge ute, og i Januar kom det en storm som tok med seg både bryggen og båten, med det resultat at det ble flere hull i skroget m.m. Importøren tok tak i skaden, og fikk denne utbedret i form av ny lakkering. Det er likevel ikke gjort med en slik finish man bør kunne forvente på en ny båt. Reparasjonen er ikke utført på en forskriftsmessig god måte, og vi er redd båten har sunket kraftig i verdi. De resterende manglene ble ikke tatt tak i, foruten ny kalesje. Det skjedde ikke noe vesentlig med båten, selv etter flere purringer, og til slutt ble den etter krav fra oss levert i August 07. Den ble da levert med ovenfornevte feil/mangler. Nå står saken låst. Selger mener båten er god som ny, og at omlevering eller heving ikke er tema. De har heller ikke tid til å foreta utbedringer grunnet kapasitetsproblem. Vi sitter med en båt vi ikke ønsker å sette på vannet, ettersom vi da godtar deres reparasjoner. Vi får ikke solgt båten, grunnet at markedet ikke ønsker en båt som ikke er komplett. Hva bør man gjøre i en slik sak?
Slik du beskriver faktum er min vurdering at du har krav på å heve kjøpet i medhold av forbrukerkjøpsloven av 2002.
Forbrukerrådet kan bistå gratis i slike tvister.
Dersom partene ikke kommer til enighet ved Forbrukerrådets bistand, er det anledning til å kreve at saken behandles av Forbrukertvistutvalget. Det vil da kunne avsies en rettslig bindende avgjørelse. Partene vil rett nok ha ankeadgang til domstolene, men i de fleste saker vil mye kunne bli løst gjennom den prosess jeg her har beskrevet.
For øvrig er det anledning til å få juridisk partsbistand i slike saker, og omkostninger forbundet med bistanden er antakelig dekket av din båtforsikring med fradrag for en egenandel.
Med vennlig hilsen
Rett og Rimelig
Jon Eivind Svagård
Tlf 988 64 800