EKSTREM: Figaro 3 vil bli en miniversjon av IMOCA60-båtene som entype-båt.
EKSTREM: Figaro 3 vil bli en miniversjon av IMOCA60-båtene som entype-båt.

Ny Figaro med ekstreme mål

Beneteau skal produsere en en-type regattabåt basert med siste generasjon IMOCA 60 til en gunstig pris. 

Publisert Sist oppdatert
RASK: Figaro 2 har ekstreme egenskaper. Figaro 3 vil bli enda raskere.
RASK: Figaro 2 har ekstreme egenskaper. Figaro 3 vil bli enda raskere.

Opp-ned foiler

Figaro 3 får foiler. Disse skal gi båten høyere stabilitet, som igjen skal gjøre at båten seiler fortere. Båten er designet av Van Peteghem - Lauriot-Prévost (VPLP), som også har tegnet alle de siste IMOCA 60 sammen med Verdier. VPLP har utviklet en ny type foiler. Disse er snudd opp ned i forhold til på IMOCA 60-båtene. Filosofien er at foilen ikke er i vannet når det er lett vind, og båten seiles flatt. Jo mer båten krenger, jo mer av foilen kommer i vannet, og jo mer vil disse bidra til økt stabilitet. 

Ny Figaro på vei. Båten kan bli radikal

Figaro er en entypeklasse for shorthandseilere. I 2019 blir dagens båt byttet ut med en y modell.

Figaro II ble lansert i 2003 og har vært en suksessfull en-typebåt. Nå skal avtageren utvikles.

STABILITET: Foilene står opp-ned. Jo mer båten krenger, jo mer løft vil foilene gi.
STABILITET: Foilene står opp-ned. Jo mer båten krenger, jo mer løft vil foilene gi.
EKSTREM: Båten veier bare 2900 kilo, men har nesten 150 kvadratmeter seil på slør.
EKSTREM: Båten veier bare 2900 kilo, men har nesten 150 kvadratmeter seil på slør.
FINE ØYEBLIKK: Selv om Kristin driver seg selv hardt på treningsøkter, byr turene også på mange flotte naturopplevelser.
FINE ØYEBLIKK: Selv om Kristin driver seg selv hardt på treningsøkter, byr turene også på mange flotte naturopplevelser.
SOLO: Figaro-klassen brukes til shorthandseiling. Båten er designet for å bli håndtert av en person.
SOLO: Figaro-klassen brukes til shorthandseiling. Båten er designet for å bli håndtert av en person.