Nybåtkjøp - ufullstendig leveranse
Hei,
Bestillte ny båt fra norsk forhandler ifjor og fikk denne levert i Norge i oktober 2007 som førstegangs seilbårkjøper. Under overtagelse og like i etterkant ble det påpekt en rekke mangler og feil i leveransen. Etter mye masing og 2 besøk av reparatør har det i realiteten ikke vært noen fremdrift av vesentlig grad og ved etterspørsel av planer for korrigering fåes lite tilfredstillende tilbakemelding.
Direkte mangler i leveranse iht prisliste beløper seg til oppunder 60 000. I tillegg kommer feil som er vanskelig å kostnads anslå (eks.; lekkasje i akterkabin med fuktskader i treværk).
I ettertid har jeg bestillt endel "småting" som jeg har fått levert (beslag, bunnstoff etc.). Dette ønsker forhandler at jeg nå skal betale. Dette finner jeg urimelig sålenge de har såpass mye utestående hos meg. Har meddelt at jeg ikke ønsker å betale disse regningene før estimert beløp for manglene er tilbakeført til meg (og at disse betales først når mangler er utbedret) eller at alle mangler/feil blir rettet.
Hvordan står jeg rent rettslig med å nekte å betale ? - kan de gå til inkasso etc på dette ?
Tonen er forståelig nok blitt kjølig mellom selger og oss og vurderer sterkt å trekke inn 3'dje part med forbrukerrådet i første omgang. Hva er dine erfaringer med slike saker ?
mvh
erik
På bakgrunn av din fremstilling har du rett til å avvente ytterligere betaling. Dette følger av regler om motregningsrett ved reklamasjonkrav overfor samme forhandler. For øvrig kan det være en god løsning å i første omgang anvende Forbrukerrådet i et slikt tilfelle.
Med vennlig hilsen
Rett og Rimelig
Jon Eivind Svagård
Tlf 988 64 800