Boot 2014, Dusseldorf
Nye Maxi vokser
På Dusseldorfmessen vil Maxi 1200 bli presentert, men kun som tegninger.
Det polske verftet Delphia har overtatt Maxi etter at Najad gikk konkurs. Under Öppna Varv i august viste de frem første båt bygget i Polen, og avslørte at de jobbet med en ny mindre modell. Da ble denne presentert som Maxi 1150, nå viser verftet nye tegninger på en båt på 40 fot., men det er baugsprydet som gir den ekstra lengden.
Linjer fra Pelle Petterson
Maxi 1200 skal være på vannet mot slutten av året, og vil nok være en av mange spennende nyheter under neste års Dusseldorf messe. Pelle Petterson er egentlig pensjonist, men har blitt motivert av Maxis nye liv, og står ansvarlig for tegningene av den nye båten, som har klare likheter med Maxi 1300.
Elegant skarpseiler
Maxi 1200 blir ingen ekstrem båt. Båtens data har mange paralleller til Dehler 38 som har en skroglengde som 20 cm kortere. Maxi 1200 og Dehler 38 er akkurat like brede. Dehler 38 er 200 kilo tyngre i standardversjon, men ca 200 kilo lettere i regattaversjon. Dehler i regattaversjonen har litt mer duk, enn Maxi 1200, men litt mindre i standard versjon.
To innredninger
Maxi 1200 får ett bad, og tre lugarer. Forskjellen mellom de to versjonene verftet tilbyr er byssa. Med langsgående bysse er det plass til kartbord. Med en tradisjonell L-bysse, forsvinner kartbordet.
Maxi 1200
LOA 12,06 m
Skroglengde 11,50 m
Bredde 3,75 m
Dybde 2,2 m
Vekt 6,9 tonn
Ballast 2,6 tonn
Storseil 46,5 kvm
Fokk 37,5 kvm
Drivstoff 150 l
Vann 300 l
Motor Volvo Penta D1