Beste fra to verdener

Xc45 seiler som en regattabåt, men har komforten til en turseiler. Vi har vært på jomfrutur med X-Yachts nye satsning sammen med Niels Jeppesen.

Publisert Sist oppdatert
Beste fra to verdener
Beste fra to verdener

Jeppesen er grunder og designer bak alle X-Yachts båtene. Ingen kan mer om Xc-45 enn ham. Seilas var med på å prøveseile den splitter nye båten utenfor Haderslev der verftet ligger. Båten er byggenummer en, og selv om det er en prototype som kun har blitt seilt noen få ganger var det ikke mye å sette fingeren på.

DESIGNER: En fornøyd Niels Jeppesen til rors på sitt siste verk.
DESIGNER: En fornøyd Niels Jeppesen til rors på sitt siste verk.

Flott seilvind

Cockpiten fungerer godt både til det sosilaet samt til seiling.
Cockpiten fungerer godt både til det sosilaet samt til seiling.

Vi var heldig med vinden. I starten var det lett, men vinden økte opp mot 10 m/s i kastene på slutten. Vannet var relativt flatt, og båten hadde standard seil fra North og to bladers foldepropell. Forseilet var en fokk på 108 prosent. Vi prøvde båten på kryss og slør. 

Salongen fra byssa. Skjekk overskapet som går i vinkel.
Salongen fra byssa. Skjekk overskapet som går i vinkel.

    Etter seilasen kom det folk fra verfet om bord og tok i mot tilbakemeldinger fra Niels Jeppesen om hans erfaringer og tips til forbedringer. Ganske underholdene å høre deres diskusjoner om hvor stikkontakten til landstømmen bør sitte, og om køya i forpiggen bør senkes noen cm eller ikke.

Bra med kjølemuligheter i byssa. Skinnet på gripestangen i byssa skal bli mørkere.
Bra med kjølemuligheter i byssa. Skinnet på gripestangen i byssa skal bli mørkere.

   

Du står fint å styrer båten. Båten er meget presis på ratte tross doble ror.
Du står fint å styrer båten. Båten er meget presis på ratte tross doble ror.

Konseptet

Tankene bak Xc-45 er å kombinere det beste fra en regattabåt med det beste fra en tur båt. Konseptet er ikke nytt. Birger Kullmanns Forgus 42 minner svært mye om den nye Xc-45. Det største problemet med en slikt konsept er at prisen blir høy. Det satt en stopper for Forgusen, men mye tyder på at Xc 45 alt har blitt en suksess. Du kan si at Xc-45 er en blanding av en vanlig X-yachts med en Hallberg Rassy. Båten har en rigg og konstruksjon som en X-yachs men det meste av komfort detaljer fra en Hallberg Rassy.

    Båten er laget for å være den ultimate langturseileren.

    Jeppesen forteller at de alt har solgt 10 Xc-45 og også 10 Xc-42, som kommer til høsten, kun på papiret. Jeppesen forteller at de regner med å selge dobbelt så mange Xc-45 som X-46 i løpet av 2009.

    X-yachts har lagt seg på en konservativ linje med Xc-45. Bortsett fra hekken, består båten stor sett av velprøvde løsninger vi har sett på andre båter fra X-yachts eller hos konkurrenter. Verftet har satset på trygge løsninger.

Raskere enn X-46

Jeppesen fortalte meg inngående om forskjellen mellom Xc-serien og Performance-serien. Xc-45 og X-46 har en tilnærmet lik vannlinjeform, men Xc har et fyldigere for og akterskip enn X-46. Det øker bovolumet. Båten har også et dypere undervannskrog som gir økt oppdrift for mer vekt.

    Jeppesen forteller at Xc45 har litt lengre vannlinje enn X-46 noe som betyr at den teoretisk skal gå litt raskere under optimale forhold. X-46 derimot vil være raskere i lette forhold, særlig under 2-3 m/s. Den vil også gå litt høyere på kryss.

    Masten på Xc-45 er også litt lengre frem. Det betyr at båten er mer ballansert. Det gjør at båten blir snillere på roret, men litt mindre følsom. En regattabåt skal optimalt seiles med litt rorpress. En liten vinkel på roret gir båten et løft, som gir bedre høyde.

Rask

Seilopplevelsen i Xc45 lå langt nærmere det jeg kjenner fra en X-yachts enn fra en turseiler som Hallberg Rassy. Det brede dekket gir en følelse av å seile en stor og tung båt, men slik oppfattes den ikke på roret. Båten akselerer kjapt og har god høyde. Vi målte en sann kryssvinkel på 40 grader mot viden. Rask er den også. Vi holdt 7,5 knop på kryss, og på sløren spratt loggen opp mot 9,6 knop kun på den lille fokka.

    Verftet har gjort mye for å få optimale seilegenskaper. Vekten i båten er plassert så langt ned og så nær sentrum som mulig. Alle tanker ligger under dørken. Også skroggjennomføringer er flate for minimal friksjon.

8 knop for motor

Tesbåten var utstyrt med en motor på 75 hester. Testbåten hadde en tobladers propell, ikke standard trebladers foldepropell. Det kan være grunnen til at det var litt mye vibrasjoner i båten for motor. Det slo litt i rattet. Også cockpitbordet vibrerte. Motoren går stille med marsjfart på rundt 8 knop. Roret er balansert, kanskje for mye for motorkjøring. Du kan ikke slippet ratet for motor, da vil propellstrømmen ta tak i roret og vri det rundt.

   

Flott dekksutstyrt

Er det noe X-Yachts kan, så er det dekksutstyr. Båten har en rigg som vi kjenner fra X-Yachts. En John Mast som står på kjølen. Stående rigg er av rod, og akterstaget strammes med hydraulisk pumpe. Båten har tysker-skjøte, men løygangen er plassert på hytta som på en Bavaria. Det gjør cockpiten mer åpen. Alt tau er lagt i kanaler under dekk. Tauet i cockpiten har fått egen brønn som er dyp nok til å skulde alle løse tamper. Båten har godt dimensjonerte vinsjer fra Andersen og gode blokker fra Ronstan.

    Testbåten hadde et kraftig bauspryd hvor også ankeret hang. En fornuftig løsning på en turseiler. Rulla til genoen er over dekk i motsetning til hva som er vanlig X-yachts. Ikke like elegant, men her har verftet ofret løsningen på bekostning av ankeret.

    Brønnen forut er enorm. Helt i forkant er det en lukket kjettingkasse. Stuerommet er meget dypt. Her er det plass til seil og mengder av utstyr. Under dørken i ankerbrønnen ligger baugpropellen som er av nedsenkbare typen.

   

Uteplass

Det er en gedigen uteplass på Xc-45. Det er ikke spart på teaken, og teakdekk er standard. Dekket er helt rent, og lukene ligger nedsenket. For å få det til må vannet dreneres bort. På mange måter kan man si at dekket mer er hevet til luke høyde, enn at lukene er senket ned. Under teakdekket ligger det en rekke kanaler for vann og tau usynlig.

    På hytta er dekket helt flatt, og et fantastisk sted å legge seg ned å nyte solen.

    Det brede dekket går rundt hele båten. Akterdekket bak rormannen gir båten et gedigent preg.

    Cockpiten er fantastisk. Båtens store bredde gjør at du her får både en bred cockpit, samtidig som du også får et bred sidedekk på utsiden av cockpiten. Det gjør at du føler deg trygg i cockpiten selv under tøffe forholdt.

    Styre posisjonen er ypperlig. Du står godt bak de doble rattene med god sikt fremover. Du sitter også svært godt å styrer med rattet mellom beina med spenntak på rattstammen. Dette kan X-Yachts bra. Toften bak rattet derimot var overraskende lav. Du kan glemme å sitte her å seile. Toften er tydeligvis for sosialt samvær i havn.

   

Under dekk

Stilen under dekke er typisk for X-Yachts, men volummessig virker den mer som en X-50 enn X-46. Båten leveres standard med hvite paneler på skottene, men så langt har alle kundene bestilt med skott av teak. Jeg tror båten hadde gjort seg svært godt med hvite skott, og det var synd at test båten ikke hadde det.

    En fra verftet kunne fortelle at en kunde som hadde kjøpt en X-34 fikk en malermester om bord straks båten ble levert fra verftet og fikk malt skottene hvite.

    Xc-45 leveres med to eller tre lugarer. Velger du to er det et verksted der den tredje lugaren kunne vært. Du kan også velge mellom stort kartbord eller eget dusjrom på det aktre badet.

    Forpiggen er enorm. Hele plassen foran masten er satt av for båtens eier. Her er det også et rommelig bad hvor det er satt av plass til vaskemaskin.

    Det er god plass i salongen. Luker i taket, vinduer i hytta og i skroget slipper inn mye lys, og gjør at du ikke får noe kjellerfølelse. TVen som er ferd med å bli vanlig utstyr på seilbåter er hengt på hovedskottet. Ikke noe ideell plassering for alle som liker å se på TV, men ikke ønsker å vise andre at de gjør det. Verftet jobber med en ny løsning for plassering av TVen.

    Byssa er stor, men ikke imponerende stor. Du har både en kjølerboks og et kjølerskap. Skapet tar mye plass. Plassen i byssa er godt utnyttet. U-formen er også ypperlig for matlaging i sjø. Formen på byssa gjør det også greit for at flere jobbe i byssa på en gang. Det er plass til oppvaskmaskin under vasken, og overskapet bak ovnen skal lages dypere, slik at det er mulig å sette inn en mikrobølgeovn der.

    Akterlugarene er heller ikke imponerende for en båt i denne størrelsen, men mye lys gjør den trivelig. Her er også luftemulighetene gode. Mellom akterlugarene ligger det en kanal for plassering av teknisk utstyr. På testbåten var det plassert en generator her. Kanalen tar litt av køyebredden, men gjør det nesten støytett mellom lugarene.

 

4 millioner

Xc-45 er ikke for hvem so helst. Slike båter blir gjerne også godt utstyrt. Prisen vil gjerne ende opp på et sted mellom 4 til 4,5 millioner forteller Otto Backe i X-yachts i Norge. Han forteller at Xc-45 vil koste omlag det samme som en X-46. En X-46 kjøper vil bruke mer penger på seil, og regattautstyr, mens en Xc45 kjøper vil gjerne bruke mer penger på komfortutstyr som el. vinsjer, baugpropell mm.

Vises på Båter i Sjøen.

Seilas testet bygge nummer en. Neste båt ut fra verftet vil gå til Norge i sommer, og vil bli vist på Båter i Sjøen hvor den vil få verdenspremiere. Båten er kjøpt av X-Yachts forhandleren på Vestlandet. X-Yachts har også en 42-foter på gang. Den kommer på vannet sent i høst, og neste sommer vil den å bli å se i Norge. 42-foteren bygger på de samme prinsippene som Xc-45. Også denne kan du få med tre lugarer og to bad. Den største forskjellen vil du se i forpiggen hvor 42-foteren vil få en normal køye.