Spantene på plass i høst.
Det er strip-plank i bunn med gradvis overgang til 10 cm brede planker i fribord, -hel-limt i oregon-pine
El motor monteres.

Bygger ny klassiker

Familien Østenby Moe bygger en ny seilbåt en i stil som regattabåtene fra norsk seilings gullalder.

Publisert Sist oppdatert

Båten er selvkonstruert inspirert av Drake og med touch av både meterbåt og skjærgårdskrysser. Skroget er nå på det nærmeste ferdig, og det gjenstår omlag to tredeler av prosjektet. Båten bygges av Sven Johansson i Hunnebostrand i Sverige. Etter planen skal den på vannet sesongen 2009.

Skreddersøm

Det er en norsk familie som foretrekker å bygge ny trebåt i stedenfor å kjøpe og vedlikeholde en av de gamle. Da sto de også fritt til å følge opp sine ideer om hvordan en båt bør være.  I designen er det lagt vekt på enkelhet og håndterlige dimensjoner. En skal kunne lene seg ut fra cockpit og nå vannet med handa, og seilføringen begrenses til drøyt 60 m2, det blir meget enkel innredning og dyptgående (1,7m) er tilpasset norsk skjærgård.

Retrostil

Nymotens påfunn som rekke, kartplotter, dusj med mer ønsker Jens Erik Østenby å unngå.

    – Vi skal ha fotlista på gamlemåten, på innsiden av dollbordet. Nybygget har relativt lavt fribord (68 cm) og kort hytte for å se bra ut. Plassen under dekk er hensynsløst ofret, det blir for eksempel ikke normal sittehøyde i forreste del av salongen!

El motor

Båten får elektrisk motor fordi det er mer praktisk.  Ingen kjøling, ikke drivstoff-tanker, mindre plasskrevende, ikke skroggjennomføringer og antagelig enklere EL-opplegg enn med diesel. Motorens begrensete rekkevidde kompenseres ved at det kan produseres «drivstoff» ute på fjorden; motorene kan under seilas i ca 5 knop bli dynamoer. Blir ikke dette nok, vi eieren skaffe flere batterier og/eller diesel-aggregat. EL-motorene er relativt rimelige, selv med aggregat, kan prisen kanskje bli sammenlignbar med diesel-løsning. Det blir to motorer for god manøvreringsevne.