Vakre og kjente linjer her er båt nr. 3 under seil i en frisk vinterlig kryss i Finland.
Sett i dette perspektivet ser den finske Oslojolla ut som en klassisk trebåt. Bare selve skroget er i glassfiberplast, resten i vakke, kvistfri finsk furu.
Den nye Oslojolla ble introdusert på årets båtmesse i Helsingfors og fikk mange beundrende blikk fra de besøkende.

Comeback for Oslojolla

Oslojolla er en av de norske båtene som synes å være udødelig. Nå gjør den et spennende comeback i plast fra Finlands største jolleprodusent.

Publisert Sist oppdatert

-De fleste senior-seilerne i Skandinavia startet sin seilkarriere i Oslojolla i ’60-årene, og de savner alle den båten i dag, skriver den finske jolleprodusenten Oy Charger Composites i Kokkola i re-introduksjonen av vår mer enn 70 år gamle seiljolle.

Det hele startet i 1937  da Nils J. Schriver og båtkonstruktøren Erling Kristoffersen tok iniativ til å «skape en stø og god seilbåt av pramtypen for å få en virkelig billig båt». Det resulterte i den lugger-riggete Oslojolla som ble presentert på nyåret 1937. Jolla var 5,5 m lang og prisen den gang av kr. 350 for seilklar båt. Norsk seilsport hadde fått en ny og rimelig junior- og rekrutteringsbåt. Oslojolla slo godt an og det er nok riktig som den nye finske produsenten hevder at mange av de beste seilerne i årene før og etter verdenskrigen gikk en god skole nettopp i Oslojolla. Særlig populær ble båten da den gamle luggerseilriggen ble erstattet med en moderne bermudarigg etter krigen.

Etter at plasten gjorde trebåtene for dyre, ble også Oslojolla bygget i plast hos Westermoen i Grimstad. Men også det er nå historie og det er lenge siden det ble bygget en ny Oslojolle noe sted. Men så, plutselig, dukker båten opp igjen. Nå i Finland og denne gang vakrere og mer velbygget enn noen gang før. Det er det finske verftet i Kokkola som nå heter Oy Charger Composites Ab, verdenskjent for sine Norlin 2,4 mR-båter, Optimist, IOD 95 og en rekke andre seiljoller.

Den finske Oslojolla har glassfiberskrog, men ser helt ut som en trejolle på grunn av vakkert tre i dekk, dørk, rigg og rorkult. Finishen ser ut til å være førsteklasses og alt tyder på at verftet er lykkes i å skape et produkt som lever opp til navnet «Classic look Oslo jolle».

Båten leveres i tre ulike versjoner: Som «de luxe» til 12.250 euro, «standard» til 11.500 euro og som byggesett til 2.450 euro.

Vi går ut fra at den finske utgaven tilfredsstiller alle klasseklubbens krav og at båten derfor vil være aktuell her hjemme hvor jo Oslojollen fortsatt er en populær regattaklasse. Men også som dagseiler og landstedbåt bør dette være et godt alternativ. 

Mer informasjon om båten og leverandøren finner du på www.chargercomposties.com