Den perfekte langturbåt
På båtmessen i Ilmuiden fikk vi se German 39c, en tysk båt i aluminium med franske ideer. Båten hadde verdenspremiere.
German 39 er tydelig inspirert av Open båtene. Riggen er en nedskalert versjon og båten et ekstremt høyt rettende moment takket være vannballast tanker og en bulbkjøl som kan senkes ned til 2,70 meter.
Rask
German 39c er tegnet av Berckemeyer Yacht Design, som har mange imponerende seilbåter på tegnebrettet. De fleste inspiret av Opne båten. Skroget til German 39c er utviklet i modelltank for optimale linjer. Den splitter nye konstruksjonen hadde seilt over 17 knop på vei til båtutstillingen.
Båten har vannballast som gjør at den kan holde mer seil, noe som gi økt fart.
Båten har en senkekjøl med 2,4 tonn som kan senkes helt ned på 2,7 noe som bidrar til økt rettende moment.
Avansert
Båten har et avansert elektronisk bus-system. Dette styres ved hjelp av en PC, så en datamaskin blir levert med båten som standard. En del av dette systemet er et strømforbruksovervåking opplegg. Båten er laget for fremtiden og har hele hytta dekket av soslcellepaneler. Disse er en del av de avanserte strømsystemet. Mye av båtens systemer kan styres fra trykk knapper ved rattet. Her finner man en smart bryter for lanterne, knapp for å heve, senke kjølen, og knapp for å flyte vannballasten.
Godt utnyttet under dekk
Båten er bygget for langtur. Den utstilte båten hadde en av lugarene omgjort til stuerom, men verftet hadde fått plass til en trang sjøkøye. En god måte å utnytte plassen under dekk.
German 39c har et lavt dekkshus. Salongen på babord side har en u-form og er løftet slik at man ser ut av de store vinduene. På styrbord finnes byssa og kartbordet. Dessverre er det ingen vinduer fremover, så det er ingen god ide å styre båten fra under dekk.
Kjølkassen stikker opp rett forut for salongen og danner skottet mellom byssa og badet. På den måten stjeler den minimalt med plass. Badet er imponerende stort. Eierlugaren er foran.
Kostbar
Aluminium er kostbart og skroget koster 20-30 prosent mer å produsere enn plastskrog. Båten er bygget av K&M Yachtbuilders i Nederland som er eksperter på dette området. De er kjent for større havseilere og står også bak Bestwind som vi skrev om fra Uppet Varv i slutten av august.
Prisen på German 39c starter på 284.700 euro uten moms. Den utstilte båten hadde en prislapp på 407.000 euro som er over 4 millioner norske kroner med moms.
Større søstere
German Yachtbau har tre større modeller på trappene. Disse er på 48, 60 og 65 fot. Alle modellene leveres i forskjellige utgaver hvor rigg og overbygg varierer.
Data
Skrog 11.97m
LWL 10.72m
Bredde 3.80m
Dybde (Alt.) 1.10/2.70m
Vekt. 8.0 t
Ballast: 2400 t
Vannballast: 2 x 900 kilo
Seilstørelser
Storseil 44.5 kvm
Genoa 41.5 kvm
Fokk 18.5 kvm
Stormfokk 8.5 kvm
Gennaker 1: 105 kvm