Metall i skroget, men ikke i løpende rigg. Myke sjakler erstatter stål. Snart har du også slike om bord.
Båten har Carver-blokker. Disse er svært funksjonelle, men veier minimalt.
Solcellepanelene ligger nedsenket i dekket.
flåten ligger lett tilgjennelig.
Fra pidistallen kan vannballast systemet styres. Her er det også en genial bryter for lanterner. For motor, seil eller anker. Bare vri på bryteren.
Ordinær cockpit.
Eierlugar foran.
badet er enormt. Stor dusjavdeling til venster i bildet og toaletet er skjult bak døren.
Babord side er det et stuerom/sjøkøye.
Akterlugaren til styrbord.
Avansert elektronikk styrt fra en PC som kommer standard.
Byssa set fra kartbordet.
Byssa sett forfra. Kjølkassen til høyre på bildet.
Kartbor og bysse fra salongen.
Salongen er opphøyet.
German 39s dekks og innredningstegninger.
German 39c har tøffe linjer og en rigg som gir tenning.
Solcellepanelr på hyttetaket.
German 39 utstilt i Ijmuiden
Den perfekte langturbåt

Den perfekte langturbåt

På båtmessen i Ilmuiden fikk vi se German 39c, en tysk båt i aluminium med franske ideer. Båten hadde verdenspremiere.

Publisert Sist oppdatert

German 39 er tydelig inspirert av Open båtene. Riggen er en nedskalert versjon og båten et ekstremt høyt rettende moment takket være vannballast tanker og en bulbkjøl som kan senkes ned til 2,70 meter.

Rask

German 39c er tegnet av Berckemeyer Yacht Design, som har mange imponerende seilbåter på tegnebrettet. De fleste inspiret av Opne båten. Skroget til German 39c er utviklet i modelltank for optimale linjer. Den splitter nye konstruksjonen hadde seilt over 17 knop på vei til båtutstillingen.

    Båten har vannballast som gjør at den kan holde mer seil, noe som gi økt fart.

Båten har en senkekjøl med 2,4 tonn som kan senkes helt ned på 2,7 noe som bidrar til økt rettende moment.

Avansert

Båten har et avansert elektronisk bus-system. Dette styres ved hjelp av en PC, så en datamaskin blir levert med båten som standard. En del av dette systemet er et strømforbruksovervåking opplegg. Båten er laget for fremtiden og har hele hytta dekket av soslcellepaneler. Disse er en del av de avanserte strømsystemet. Mye av båtens systemer kan styres fra trykk knapper ved rattet. Her finner man en smart bryter for lanterne, knapp for å heve, senke kjølen, og  knapp for å flyte vannballasten.

Godt utnyttet under dekk

Båten er bygget for langtur. Den utstilte båten hadde en av lugarene omgjort til stuerom, men verftet hadde fått plass til en trang sjøkøye. En god måte å utnytte plassen under dekk.

    German 39c har et lavt dekkshus. Salongen på babord side har en u-form og er løftet slik at man ser ut av de store vinduene. På styrbord finnes byssa og kartbordet. Dessverre er det ingen vinduer fremover, så det er ingen god ide å styre båten fra under dekk.

    Kjølkassen stikker opp rett forut for salongen og danner skottet mellom byssa og badet. På den måten stjeler den minimalt med plass. Badet er imponerende stort. Eierlugaren er foran.

Kostbar

Aluminium er kostbart og skroget koster 20-30 prosent mer å produsere enn plastskrog. Båten er bygget av K&M Yachtbuilders i Nederland som er eksperter på dette området. De er kjent for større havseilere og står også bak Bestwind som vi skrev om fra Uppet Varv i slutten av august.

    Prisen på German 39c starter på 284.700 euro uten moms. Den utstilte båten hadde en prislapp på 407.000 euro som er over 4 millioner norske kroner med moms.

Større søstere

German Yachtbau har tre større modeller på trappene. Disse er på 48, 60 og 65 fot. Alle modellene leveres i forskjellige utgaver hvor rigg og overbygg varierer.

Data

Skrog 11.97m


LWL 10.72m


Bredde 3.80m


Dybde (Alt.) 1.10/2.70m


Vekt. 8.0 t



Ballast: 2400 t

Vannballast: 2 x 900 kilo

Seilstørelser

Storseil 44.5 kvm

Genoa 41.5 kvm 


Fokk 18.5 kvm

Stormfokk 8.5 kvm

Gennaker 1: 105 kvm

Les mer her