Hallberg-Rassy med nytt flaggskip
Hallberg-Rassy med nytt flaggskip
Hallberg-Rassy med nytt flaggskip

Hallberg-Rassy med nytt flaggskip

Med Hallberg-Rassy 64 lanserer det svenske verftet den største båten de noensinne har bygget. Modellen byr samtidig på en rekke spennende nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Halberg-Rassy:

Stuerom akter på hele 8,6 kubikkmeter

Stuerommet har om ønskelig plass til RIB, og her finnes en stor hydraulisk utfellbar badeplatform.

Ren dekkslayout

Alle skylights og luker er flushmonterte. De fremste 6,5 meterne av dekket er helt flush og på taket av akterkahytten er det integrert soldekk. Ankervinsjen skjult under dekk. Som ekstrautstyr er det mulig å få hydraulisk kutterstag med rulle og genuarulle begge under dekk. Det finnes totalt åtte fortøyningspunkter på toppen av teakfotlisten. En hydraulisk landgang som i sin helhet kan felles inn i stuerommet akter er også ekstrautstyr.

3,10 m lang cockpit

Cockpiten er uvanlig stor, 3,10 m lang, 55 cm lengre enn på Hallberg-Rassy 62. Det faste cockpitbordet i teak er skikkelig dimensionert. Alle viktige funksjoner kan styres fra cockpit av en enkelt seiler takket være et rikt utvalg trykknapper på rattpedestalen. Trykknappseiling ble innført av Hallberg-Rassy for 16 år siden og er et registrert varemerke for Hallberg-Rassy. Som ekstrautstyr finnes hydraulisk styrt gennaker eller til og med hydraulisk code zero på rull som begge styres med knapper fra styrpedestalen. Cockpit beskyttes av den typiske Hallberg-Rassy vindskjermen eller hardtopen.

Bra innelys

Innredningen har uvanlig mye naturlig lys. Totalt finnes så mange som 31 lysinnslipp i båten, derav seks vinduer i skutesiden. En person med normal høyde kan stå og se ut gjennom de store skrogvinduene. Innredningen byr ellers på 12 alternativ i 5 seksjoner, totalt 72 ulike inredningsvalg etter smak og behov.

Kraftig maskin

Motoren er uvanlig veldimensjonert, til og med for en Hallberg-Rassy. Båten er utstyrt med en 6-sylindret Volvo Penta D6-280 på 280 hk og 669 Newtonmeters vridmoment ved 2 500 omdreininger per minutt. Tankene gir plass for 1 800 liter drivstoff og 1 300 liter ferdskvann

Stort maskinrum

Maskinrommet er stort og har plass for mengder av teknisk utrustning, det er godt lydisolert og lett å komme til for service og vedlikehold.

Stort fartsområde

Vannlinjen er 2,23 m lengre enn på Hallberg-Rassy 62. Frers fartsdiagram for Hallberg-Rassy 64 forutser 9,2 knops fart ved 5 m/s sann vind og 75 graders vindinfallsvinkel, og 11,5 knops båtfart med bare storseil og kryssfokk i 12 m/s og 110 graders vindvinkel. Høy båtfart gjør at båten får stor rekkevidde.

Riklig standardutrustning

Båten har uvanlig rikelig utrustningsnivå også på standardversjonen. Bl a inngår hydraulisk seilhåndtering, 8 kW elverk, 20 hk baupropeller, fire hydrauliske vinsjer, teakdekk, flush skylights, seil, basinstrumentering, 120 A lader og 4000  W inverter.

Den første båten kommer til å være i produksjon sommeren 2010.

Närmare info:

Hallberg-Rassy Varvs AB, Hallberg-Rassyvägen 1, 474 31 Ellös, Tel 0304 54 800

Du kan få nyheten i 72 ulike innredningskombinasjoner.