Torbjörn Johansson er Mr. Delphia i Norden, og kan ta æren for det Polske verftets vellykkete seilbåter. Nå er han også med på å utvikle Maxi.
Pelle Petterson er engasjert av Delphia for å holde Maxi til sine røtter.

Maxi lever videre

Pelle Petterson fronter Maxi i tiden fremover, tross for at båten nå bygges i Polen. Her er bilder av første båt fra Delphia.

Publisert Sist oppdatert

Delphia Yachts er polens største produsent av seilbåter. Ved siden av å lage egne motor og seilbåter, produserer også verftet båter for andre verft. Delphia kjøpte Maxi etter Najad konkursen. Holder på svenske røtter

– Det er viktig at Maxi forblir svensk, selv om båten bygges i Polen, fortalte Torbjörn Johansson på pressekonferansen på Orust i forbindelse med Öppna Varv fredag. Verftet har engasjert Pelle Petterson, gründeren bak Maxi, til å være med å utvikle Maxi-båtene videre. Pelle Petterson er alt i gang med å utvikle en ny mindre modell enn 45-foteren som blir vist på messen.

Litt billigere

Nimbus utviklet Maxi til å bli elegante og kostbare seilbåter. Delphia har videreført samme konsept, og har utviklet båtene ett hakk videre, samtidig som at prisen har blitt justert noe ned. Billig båt er det ikke. Maxi 1300 koster tre millioner svenske kroner, men da godt utstyrt.

– Delphis har gjort noen forandringer på materialvalg, og båten ser svært lovende ut, forteller Pelle Petterson til Seilas etter pressekonferansen.

Maxi 1300 er i dag Maxis nyeste modell, og båten ble lansert i 2013.

POLSK: Delphia verftet har ikke gjort store forandringene med Maxi 1300