Cockpiten er nedsenket med dørk som samme plan som salongen. Cockpiten kan dekkes over.
Det er plass til to salonggrupper. Tre lugarer + to mannskapslugarer i den 54-fots lange båten.
Nye Moody 54 blir vist i Dusseldorf til helgen.

Moody med ny 54-foter

På Dusseldorfmessen blir det lansert en stor moderne motorseiler.

Publisert Sist oppdatert

I 2007 overtok Hanse det engelske verftet Moody som bygget gode, men litt trauste motorseilere. Hanse brukte varemerket, og utviklet en hypermoderne motorseiler på 45 fot. Båten var banebrytende og radikal, og Seilas ble imponert under testen. Selv med et høyt fribord og et tungt overbygg, så seiler Moody 45 overraskende godt. Konsept og innredning minner mye om moderne motorbåter, men uten å være like kostbare i drift.

For moderne?

Moody 45 har ikke blitt noen salgssuksess i Norge. Kanskje norske båtkjøpere er for konservative? Etter Moody 45 gikk Hanse en helt annen vei, og lanserte to klassiske modeller basert på Hanse skrog. Med Hanse verftet har ikke gitt opp motorseil-konseptet. I fjor viste Moody frem en 62-foter basert på Moody 45 konseptet. I mellomtiden har Beneteau utviklet Sense-konseptet. Båter med en filosofi som har mye til felles med Moody, men uten den samme brutale fremtoningen. Beneteau har hatt stor suksess med sin Sense-serie som også selger i Norge.

Ny 54-foter

Om noen dager avdukes en ny Moody som plasserer seg midt mellom 45 og 62-foteren.Fra tegningene ser det meget bra ut, og det er ingen tvil om at dette konseptet fungerer bedre på lengre skrog. Moody 54 ser ut som en liten Mega Yacht.

Nyheten er basert på de samme tenker som 45.foteren. Cockpit og salong på samme plan, akkurat som på en katamaran, eller en moderne motorbåt. Moody 54 er bygget for å kunne bo komfortabelt om bord over lengre tid. Den er tilpaset eldre mennesker, og vil ha alle hjelpemidler som skal til for at et eldre ektepar skal kunne håndtere båten. Båten er også bygget for å være trygg og sjøsikker.

To innredninger

Moody 54 får tre lugarer hvor køyene til to av lugarene ligger under salongen. Denne løsningen gir en 125 % plassutnyttelse, og volumet under dekk kan sammenlignes med en 65-foter, hevder verftet. Båtens pris starter på 549 000 euro uten mos, eller ca 5,5 millioner norske kroner med moms.

Noen data

LOA 17,15 m

LWL 15,15 m

Bredde 5,20 m

Dybde 2,60 m

Vekt ca 14 tonn

Ballast ca 7 tonn

Motor 110 hk Volvo Penta

Vann 810 liter

Diesel 1000 liter

Mastehøyde 25,30 m

Storseil 81,5 kvm

Fokk 65,0 kvm

Genoa 79 kvm