Noen tenker nytt

Eric Prang fant ikke den ideelle turseiler på markedet og utviklet båt etter egne ideer.

Publisert Sist oppdatert

Amer X40 er en turseiler med ideer fra siste generasjon IMOCA60-båter som akkurat har blitt sjøsatt. Båten er en 40-fots turseiler med mye volum, og som også skal seile bra i følge båtbyggeren.

Upløyd mark

– Dette er en eksperimentell båt på mange punkter, og etter å ha jobbet med innovasjon i over 30 år, så vet jeg at ikke alt alltid er en forbedring. Hver kvadratcentimeter av båten er gjennomtenkt. Nå gjenstår det å teste å teste ut båtens konsepter, forteller Eric Prang til Bateaux.com.

Uten ballast

Skroget er bredt som gir en stor stabilitet. Båten har ingen ballast i vanlig forstand. Stabiliteten økes med en vinge i le som gir et dynamisk løft. Beregninger viser av finnen skal gi ett løft på ett tonn i fem knops fart. Utfordringen er at løftet er avhengig av farten, og det gjør at båten har lav stabilitet etter et slag da farten er lav.

Vingen er laget slik at det kan påmonteres et flyteelement ytterst. Det vil øke stabiliteten, men også motstanden gjennom vannet vil øke. Båten er konstruert for å seile med åtte graders krengning.

800 kilo batterier

Den innovative båten er også miljøvennelig. Den har elektriske motorer på pods som kan dreies 360 grader. Disse dreibare klumpene under skroget gjør det enklere å legge til kai, men brukes også til å lade batteriene under seil. Batteribanken på 500 Ah skal kunne gi fremdrift i to timer. Batteribanken på 500 kilo er plassert helt i bunn av båten, og bidrar til økt stabilitet.

Aluminium

Amer X40 er bygget i aluminium av Normandie Yacht Service i Caen. Båten får en moderne rigg og formstabile seil i dyneema-duk (Hydranet). I baugen blir det et uttrekkbart baugspryd som gjør det mulig å bruke store sløreseil.

Amer X40 vil bli vist frem på utstillingen i La Rochelle i september.

Foto : Pierre Asselin - C & Sea - Mysplice.fr

Vakker er den ikke, men båten er den først for turseiling som tar i bruk et stabiliseringssystem som fremdeles er på utviklingsstadie på avanserte regattabåter