Nautitech 40 Open har flere innredningsløsninger. Også i cocpiten og salongen ka variere.
Lagoon 39 viser en ny stil, og har masten plasser langt bak.
Nautitech 40 Open har en større cockpit. Styreposisjonene er flyttet ut mot siden.

Nok en ny tøff katamaran

Det skjer noe med turkatamaranene for tiden. Nautitech lanserer en ny spennende 40-foter.

Publisert Sist oppdatert

Mens de fleste båtprodusentene opplever tøffe tider, så øker produsentene av flerskrogsbåter salget. Det er særlig chartermarkedet som etterspør flerskrogsbåter, og charterselskapene er igjen styrt av hva kundene ønsker. Det kan virke som at båtfolk gjerne er mer åpne for nye ideer når de leier. Men også salget mot privatmarkedet er bra for flerskrogsprodusentene. Båtene henvender seg mot en målgruppe som ønsker å være om bord i et fartøy som ikke krenger, og heller ikke bruker mye drivstoff. En katamaran tilbyr også en helt unik arkitektonisk løsning med store fordeler fremfor en en-skrogsbåt. Med lugarer i separate skrog blir det mer privat. En løsning med cockpit og salong på samme plan er også unikt, samt det enorme ute arealet.

Nye ideer

I Paris i desember lanserte Lagoon, verdens største produsent av katamaraner, en ny 39-foter. Denne båten har flyttet masten svært langt bak, inspirert av moderne regattabåter. Det gir et storseil med kort bom, men mye effekt, takket være en firkantet topp. Med masten langt bak blir det plass til en stor selvslående fokk, samt gennaker på rulle. Et fornuftig seiloppsett på en slik båt.

De beste designerne

Lagoon 39 er designet av Marc Van Peteghem og Vincent Lauriot Prévost i designfirmaet VPLP. Duoen er verdensledende på avansert båtdesign om dagen. De har tegnet rekordkatamaranen «Banque Populaire», men har også vært med på å tegne alle de raskeste IMOCA 60-båtene som nå seiler Vendee Globe.

Nautitech 40 Open som nå er under utvikling er tegnet av Marc Lomard. Han har også en imponerende karriere. Han står bak mange Jeanneau-seilbåter, RM og Ovni. Lombard var mannen som startet trenden med knekkspant på regattabåter. Han utviklet også de første kurvete stikkjølene som brukes på flerskrogsbåter for å gi løft. Slike kjøler benyttes nå også på noen IMOCA 60 båter.

Flyttet skottet

Nautitech 40 har som Lagoon 39 flyttet masten bakover, men ikke like ekstremt. Her står masten fremdeles foran dekkshuset, mens det på Lagoon 39 står på dekkshuset. Det spesielle med Nautitech 40 er at skottet som deler salong og cockpit er trukket frem. Det gjør salongen mindre, men uteplassen, som også er under tak, større.

I salongen er det kun en liten forkostdinett og bysse. Uteplassen er ikke bare beskyttet over, men har også glass på siden i første del, slik at man kan sitte ute lunt å spise. Mens Lagoon har en oppreist styreplass i cockpiten med sikt over hytta, har Nautitech utstyrt sin nyhet med to ratt, plassert i hvert skrog. Som Lagoon 39 leveres Nautitech 40 Open med to bad, og tre eller fire lugarer.

Test i Seilas

Tre store katamaraner er nominert til Årets Båt, samt to mindre trimaraner. Du finner en test av Nautitech 542, Outremer 5x og Catana 59 i Seilas nummer 1 som vi jobber med om dagen, og som kommer ut til abonnenter mot slutten av januar.

Salongen på Nautitech 40 Open i dinettversjon.