Nye tanker fra Jeanneau

Jeanneau 54 får en cockpit mange vil like. Nyheten er full av gode ideer.

Publisert

Jeanneau 54 er verftets nyhet for 2016, men båten er alt på vannet. Båten blir Jeanneaus store trekkplaster på høstens utstillinger. Båten har linjer felles med Jeanneau 64 lansert i fjor, men er proppfull med nye ideer.

Enorm cockpit

Jeanneau 54 er utviklet for det gode liv. Det har en spesiell cockpit. Ved å flytte fallvinsjer akter til rormannen er det frigjort plass ved nedgangen. Her er cockpitbenkene forlenget fremover, til to store solsenger. Her er det mulig å sitte tørt under sprayhooden. Denne sitteplassen er utstyrt med armnener og koppholder.

Også bak rormannen er det nytenkning. Ved å vippe ned badeplattformen kommer det frem en nedsenket cockpit med nærhet til vannet.

Selvslående fokk

Jeanneau tilbyr selvslående fokk på båten som gjør kryssing enklere. Båten kan også leveres med ekstra bred bom, slik at storseilet legger seg pent når fallet slippes.

Alle fall og skjøter er ført tilbake til rormannen. Å jobbe med vinsjhåndtak ut på ripa i le er ikke ideelt, men en slik løsning fungerer bra med elektriske vinsjer.

Nye løsninger under dekk

Jeanneau 54 leveres med to, tre fire, fem eller seks lugarer. Den sjette lugaren er mannskapslugar i baugen. Fem lugarer og tre bad, eller fire med fire bad for charter. Mest aktuell for Norge vil være tre lugarer med tre bad. Disse løsningene har en langsgående bysse. To-lugarsversjonen er ypperlig for folk som vil bo ombord. Her er byssa flyttet bak der styrbord lugar er på de to andre versjonene.

Cockpiten er hevet, noe som gir mer volum under dekk. En høy cockpit er ikke optimalt på havet, hvor det er trygges og mest komfortabelt å oppholde seg så lavt som mulig, men løsningen gir nye muligheter. God høyde i akterlugarene er en av dem. Det er god sittehøyde under cockpiten i køya, og skrogvinduene er plassert slik at du kan nyte utsikten før du står opp om morgenen.

Liten superyacht

Jeanneau har hentet inn ekspertise fra superyacht-miljøet for å utvikle båten. Det har resultert i spennende løsninger. Phillipe Briand har tegnet skroget, mens Andrew Winch har stått for ergometrien, og materialvalg. Prisen er foreløpig ukjent, men det er ingen tvil om at denne båten vil sette en ny standard når det gjelder komfort på båter med en oppnåelig pris for mange.

Noen data

LOA 16,16 m

Skroglengde 15,75 m

Vannlinjelengde 14,25 m

Bredde 4,92 m

Vekt 17,2 tonn

Dybde 2,24/1,77 m

Motor Yanmar 75 hk/ 110 hk

Diesel 240/480 liter

Vann 724/964 liter

Seilareal 123 kvm

Store vinduer og lys innredning, og effektbelysning fra LED.