Pogos flaggskip på vannet
Pogo Structures har sammen med Finot/Conq utviklet en superrask turseiler på 50 fot, uten akterstag. Nå er den testet.
Båten kom på vannet i slutten av juli, og ble prøveseilt for første gang for få dager siden. Pogo 50 er en oppskalert utgave av Pogo 12.50 som ble kåret til årets båt i Dusseldorf i vinter. Seilas seilte dobbelhanded med båten og slørte i opp mot 17 knop uten anstrengelser eller dramatikk.
– Alle var imponert over farten, stabiliteten, og all plassen, forteller Charly Fernbach på e-post til Seilas. Med på prøveturen var båtens eier, konstruktør, seilmaker, mastleverandør, og folk fra verftet.
Ekstrem turseiler
Pogo 50 starter på 4,5 millioner kroner, men for den prisen vil man få en av landets raskeste turseilere. Kanskje rask nok til å slå «Wolfpack»s Skagen Færder rekord på 5 timer og 4 minutter, eller 16 knop i snittfart. Pogo 50 er bygget svært lett, og båten med en lengde på over 15 meter, og fem meters bredde veier under ni tonn. Allikevel skal båten ha en funksjonell og komfortabel innredning. Båten har Pogos karakterisktiske vippekjøl som stikker hele 3,5 meter ned i nedsenket stilling. Det gjør at båten blir stiv nom med mindre bly. Med kjølen oppe er seilingsdybden kun 1,5 meter.
Ekstrem rigg
Båten får et moderne seilplan, influert av Open 60-båtene. Det gjør seilhåndteringen enklere. Karbonmasten står på dekk, og har ingen akterstag. Hele masten vil bli holdt igjen av vantene som er ekstremt brede, og er godt vinklet akterover. Denne løsningen blir stadig mer vanlig, men på en båt på over 50-fot må løsningen karakteriseres som ekstrem. Også Pogo 12.50 har denne riggen. Forstaget blir strammet opp av storseilskjøte, men mulighetene til å trimme ut kreftene i storseilet er redusert, slik at seilet må reves tidligere enn om man kunne bøye masten med akterstaget, og på den måten fått et dypere seil. Pogo 50 får også et kutterstag, og for å få tok trykk på det har riggen fått et dobbelt overvant hvor det nedre er festet ved innfestningen av kutterstaget. På den måten slipper man unna et checkstag.
Bred cockpit
For første gang kan en Pogo bli levert med ratt, men det er ikke standard. Første båten er utstyrt med to rorkulter i typisk fransk stil. Enkel, lett, billig og frekt.
For turseiling kan cockpiten utstyres med to cockpit bord. Som Pogo 12.50 er også nyheten bygget for å seiles med autopilot. Det meste av trimmuligheter er trukket frem til hytta slik at seileren kan sitte å trimme i le av en sprayhood. Det blir litt mer sprut over dekk når man seiler i 15 knop i stede for 7. 50 foteren vil få storseilskjøtet på en sentervinsj mellom rorene.
Noen data
LOA 15,20 m
Bredde 5,15 m
Dybde 1,50/3,50 m
Vekt 8,9 tonn
Seilareal kryss: 150 kvm
Storseil 93 kvm
Fokk 35 kvm
Genua 93 kvm
Code 0 120 kvm
Asymetrisk spinnaker 200 kvm
Slik blir innredningen i Pogo 50