Salona 42 har gjort det meget bra på regattabanen.
Båten er relativt smal og lett. Innredningen har to eller tre lugarer.
Salona med fornyelse

Salona med fornyelse

Salona 42 blir Salona 41 og vokser under dekk.

Publisert Sist oppdatert

Det Kroatiske verftet lager raske turseilere som gjør det meget bra i regattaer i Europa. For noen uker siden vant svenske Martin Nilsson Bohus-racet, en shorthandseilas i på vestkysten av Sverige.

Samme skrog

Salona 42 er en stor båt, men med en lang cockpit har den ikke imponert under dekk.  Båten har nært slektskap med Salona 42 som allerede har vist at den er en glimrende seilbåt. Båten har fått ny hekk lik Salona 44.  Nyheten får litt kortere cockpit enn Salona 42. Salona 41 vil bli litt størreinnvendig enn Salona 42, på bekostning av cocpitstørrelsen.

Begge modellene vil være tilgjengelig samtidig.

Salona 41 skal koste ca 100.000 mindre enn Salona 42 (inkl moms)

Nyheten vil også være bygget rundt Salonas rustfrie stålramme som finnes i alle de modellene som leveres i dag.

Salona 41 vil bli levert med tre eller to lugarer. Båten er utviklet for både IRC og ORCi. Båten er konstruert av J&J som også stod bak linjene på Bavaria inntill nylig.

Gjennomsiktig gelcoat

Salona har videreutviklet sin vakumstøp-teknologi. Nå benytter de seg av gjennomsiktig gelcoat, noe som skal gi to fordeler. Denne gelcoaten vil gi bedre beskyttelse mot osmose, samtidig vil man få en bedre kontroll med støpen, da man kan se strukturen og eventuelle støpefeil. Finske FinnFlyer bruker også denne filosofien, og velger å lakkere båten etter støp for å ha full kontroll på laminatet.

Snart ferdig

Salona 41 vil få verdenspremiære under båtutstillingen i Ijmuiden utenfor Amsterdam i august. Verftet håper på samme suksess de fikk med Salona 44 som ble lansert i fjor høst.

Båtens data

loa (hull)                               12,50 m

lwl                                        11,45 m

B. max. (deck)                     3,84 m

Draft                                   1,75/2,00/2,25/2,68 m

Balast                                    2400 kg

DsPl empty                            7200 kg

I                                            15,6

J                                            4,8

P                                            6,10 m

E                                            5,78 m

mainsail full batten                 53,50 m2

Genoa furling                          57,60 m2

sail area total                          111,00 m2

Gt                                            7,56

Fresh water tank                      220 l

Black water tank                      42 l

Fuel tank                                 220 l

Engine                                     40 hp

Design category                      a (ocean)

CE Certification                        GL

Design                                      J&J