Salona med fornyelse
Salona 42 blir Salona 41 og vokser under dekk.
Det Kroatiske verftet lager raske turseilere som gjør det meget bra i regattaer i Europa. For noen uker siden vant svenske Martin Nilsson Bohus-racet, en shorthandseilas i på vestkysten av Sverige.
Samme skrog
Salona 42 er en stor båt, men med en lang cockpit har den ikke imponert under dekk. Båten har nært slektskap med Salona 42 som allerede har vist at den er en glimrende seilbåt. Båten har fått ny hekk lik Salona 44. Nyheten får litt kortere cockpit enn Salona 42. Salona 41 vil bli litt størreinnvendig enn Salona 42, på bekostning av cocpitstørrelsen.
Begge modellene vil være tilgjengelig samtidig.
Salona 41 skal koste ca 100.000 mindre enn Salona 42 (inkl moms)
Nyheten vil også være bygget rundt Salonas rustfrie stålramme som finnes i alle de modellene som leveres i dag.
Salona 41 vil bli levert med tre eller to lugarer. Båten er utviklet for både IRC og ORCi. Båten er konstruert av J&J som også stod bak linjene på Bavaria inntill nylig.
Gjennomsiktig gelcoat
Salona har videreutviklet sin vakumstøp-teknologi. Nå benytter de seg av gjennomsiktig gelcoat, noe som skal gi to fordeler. Denne gelcoaten vil gi bedre beskyttelse mot osmose, samtidig vil man få en bedre kontroll med støpen, da man kan se strukturen og eventuelle støpefeil. Finske FinnFlyer bruker også denne filosofien, og velger å lakkere båten etter støp for å ha full kontroll på laminatet.
Snart ferdig
Salona 41 vil få verdenspremiære under båtutstillingen i Ijmuiden utenfor Amsterdam i august. Verftet håper på samme suksess de fikk med Salona 44 som ble lansert i fjor høst.
Båtens data
loa (hull) 12,50 m
lwl 11,45 m
B. max. (deck) 3,84 m
Draft 1,75/2,00/2,25/2,68 m
Balast 2400 kg
DsPl empty 7200 kg
I 15,6
J 4,8
P 6,10 m
E 5,78 m
mainsail full batten 53,50 m2
Genoa furling 57,60 m2
sail area total 111,00 m2
Gt 7,56
Fresh water tank 220 l
Black water tank 42 l
Fuel tank 220 l
Engine 40 hp
Design category a (ocean)
CE Certification GL
Design J&J