Tre lugarer og to bad på nye Swan 54
BAVARIA: Swan har vært en trendsetter, men nå har de lånt ideer.

Swan tilbake

Med en ny modell på 54-fot når legendariske Swan til et bredere marked.

Publisert Sist oppdatert

Swan var på 70 og 80-tallet det X-Yachts er i dag. Velbygde, raske og litt dyre seilbåter. I de siste årene har Swan vært for de aller rikeste. Minste modellen på 60 fot har også vært ekstrem mot racing. Swan 54 er mer moderat i linjene og blir en snillere turseiler.

Klassisk Swan

Det er German Frers som står bak linjene på Swans nyskapning. Han har tegnet Swan i snart 30 år. Båten får det klassiske overbygget med en myk overgang fra dekket som Swan er kjent for. Overbygget får også den legendariske blå stripen. Heldigvis kommer båten uten det klønete brodekket. Skroget får en tradisjonell form. Lett skrå baug, og litt innsving i skroglinjene akter. Borte er også vinsjene på dekk og den store genuan. Sean 54 har til og med løygangen på hytte dekk.

Litt Bavaria

Bavaria stjal stripene fra Swan på 80-tallet. Nå er set Swans tur til å ta tilbake. Båten får en gigantisk cockpitlem som bare kan sammenlignes med den du finner på Bavaria Cruiser 51. Den har til og med samme kanten å sitte på.

Alternativ innredning

Swan 54 får tre luagrer og to bad, men løsningen er utradisjonell. Båten har kun en lugarer akter. På motsatt side er byssa. Salongen er også trukket akterut. Mellom forpigg og salong er den ekstra lugaren plassert. Det gir mer stueplass fra cockpit.

Solid bygget

Skroget blir støpt i enkeltlaminat. Sandwich er kun brukt i dekket. Det skal brukes vinylester sammen med glassfiber. Enkeltlaminats styrke er mot slag, men en slik konstruksjon blir tyngre og mindre stiv enn sandwich. Båten vil veie 22 tonn hvor 8,2 er vekten av kjølen. Standard kjøl stikker 2,4 meter.

Swan 54 har det klassiske utseende, men har også fått skrogvinduer og hekk som kan åpnes.