Turseiler for norsk sommer

Vilm 115 er båten du skal ha når det er surt og vått.

Publisert Sist oppdatert

Vilm Yachts er et lite verft fra Rügen, Tysklands største øys om en gang lå i Øst Tyskland. Verftet har en lang historie og har spesialisert seg på å bygge motorseilere og seilbåter for nordisk klima. Båtene har blitt vist frem på messer i Sverige, men noe stort salgsvolum her hjemme har det ikke blitt. Men de finnes mange båter bygget av Vilm i Norge. Verftet produserte Fjord Terna for Hanse.

Tradisjonelle

Vilm Yachts har mye til felles med svenske verft, og har nok Hallberg-Rassy og Najad som forbilder. Materialvalg har de en del til felles, men både finish og pris ligger et hakk under. Vilm mangler også den moderniseringsprosessen som de svenske verftene har gjort de siste årene.

Bra skrog

Vilm har gjort mye for å modernisere sin flåte. Nye Vilm 115 er designet av Judel/Vrolik, samme som Hanse. Forskjellen er at Vilm bruket eldre skrog på sine nye modeller. Vilm har skroget fra en tidligere Dehler-modell. Vilm 115 har samme skrog som tidligere Dehler 36, som var en svært bra modell. Men Vilm blir nok ikke like rask. Vekten har økt 800 kg, og seilarealet er redusert.

To lugarer

Vilm har forlenget hekken på Dehler 36, noe som gir en større cockpit. Cockpiten passer sommerens kalde vann. Båten ser ut til å både mangle badeplafform og åpning bak. Cockpitens store fordel er den faste sprayhooden. Det gjør cockpiten lun. Takket på overbygget er også et ypperlig sted å feste storseilskjøtet.

Planløsingen under dekk er temmelig lik som på Dehler 36, men Vilm har satt alle skott rett. Kartbordet er gjort mindre, som også gir full lengde på styrbord salongbenk.

Vilm oppgir ikke pris på sin nettside. Erfaringsmessig ligger båtene prismessig et sted mellom Orust-båtene og de masseproduserte seilbåtene.

Noen data

LOA 11,09 m

Bredde 3,54 m

Dybde 1,60 m

Vekt 7,2 tonn

Ballast 2,5 tonn

Seilareal 71 kvm

Motor 40 hk Volvo Penta