I fronten av byssa er det er glassskap for vinglass og flasker.
I midten av salongbordet er det kjøleboks, og toppen tåler varme gjenstander.
Ett ratt, løygang, og uten bord. Cockpiten følger ikke trenden, men er langt større og mer praktisk enn modellen med sentercockpit.

Utfordrer Hallberg-Rassy

Saare fra Estland er ukjente i Norge, men selger bra med båter i Tyskland. Nå er England neste marked.

Publisert Sist oppdatert

Saare bygges i Estland, men bak verftet står det finsk ekspertise. Verftet har nå tre modeller, en på 38 fot, og to på 41 fot. 41-foteren kom først med sentercockpit, men finnes nå også med cockpiten akter. Saare 41 med sentercockpit var nominert til Årets Båt, og ble testet av Seilas. Vi likte båten godt, men var kritiske til cockpitløsningen som var vel trang.

Bra salg

Saare forteller åpent at de utfordrer Hallberg-Rassy. Selgeren på båtutstillingen i Southampton hevder at Saare 41 er raskere enn Hallberg-Rassy 412, og er 25 prosent billigere. Tyskland og Finland har til nå vært Saares største marked, og siden starten har de bygget 11 38-fotere, 6 av Saare 41 med cockpiten bak, og 7 med cockpiten akter.

Nå jobber verftet med å utvikle en større modell.

Solid og tradisjonelt

Håndverket holder en høy standard, og verftet kan tilpasse innredningen etter kundenes ønsker. Det utsilte båten har to lugarer og to bad.

Stilen er konservativ, og får Hallberg-Rassy til å virke moderne. Båtens løsninger er også tradisjonelle. Båten har ett ratt, og løygang i cockpiten.

TRADISJONELL: Saare 41 har innredning av mahogany, og har en tradisjonell planløsning.