X-Yachts med 65-foter

Nyheten vil bli en forstørret utgave av x-55 som vant sin klasse i årets båt i fjor. De to første båtene er alt solgt.

Publisert

Planene er å få første X-65 på vannet i april 2009, og meningen er å bygge hele fem slike båter dette året.  X-65 vil bli bygget i vacuum/epoxy teknologi på skrog og dekk noe som gir økt styrke og lavere vekt.

X-65 vil få en enorm cockpit som består av to deler. Gjesteavdeling i forkant, og seilavdeling bak. Båten vil som X-50 og X55 ha en åpen cockpit, men denne vil også ha en jolle garasje under cockpiten.

Kostbare saker

X-65 vil nok ikke bli for hvem som helst. Lista ligger høyt, og standardutstyrlisten tyder på at dette blir en kostbar båt. X-65 vil har standard teakdekk, genoaskjøter gjemt under dekk, operert av elektriske vinsjer. Også storseilskjøte blir betjent av en elektrisk vinsj stående sentralt i cockpiten. Riggen er av kullfiber med hydraulisk akterstag. Bommen vil være av «Park Avenue» typen. Også rattene vil være laget av kullfiber.

Fleksibel innredningsløsning

Mye kan gjøre under dekk på en båt på 65-fot, og X-yachts har lagt opp til stor valgmulighet. Slik som Hanse har verftet delt opp innredningen i tre deler. Disse har igjen tre variasjoner noe som gir 27 innredningsmuligheter. Fra to til fem lugarer.

X-65 DIMENSIONS Preliminary

Hull length: 20.00 meter

LWL: 17.69 meter

B. MAX: 5.36 meter

Draft - standard: 3.40 meter

Draft - alternative 1: 3.00 meter

Draft - alternative 2: 2.60 meter

Ballast - standard: 10,095 kg

Displacement light: 27,700 kg

Engine diesel: 130 hk

Water tank - standard: 900 liter

Fuel tank - standard: 700 liter

 

SAIL AREAS standard Preliminary

Mainsail: 117.6 kvm

Genoa 108%: 111.8 kvm

Self Tacking Jib 94%: 97.3 kvm