MILJØ: VPLP har utviklet en vingmast som kan spare miljøet for co2-utslipp.
oceanwingsvplp

Fremtidens rigg er her

Et revbart og full-automatisert vingseil kan gjøre vindkraft mer attraktivt for transport på havet.

Publisert Sist oppdatert

Seiling er en effektiv måte å utnytte vindkraften på, men seiling slik vi kjenner i dag, krever kunnskap og mannskap. Oceanwings utviklet av VPLP Design kan forandre dette. En prototype viser konseptet i bruk.

Kjente konstruktører

VPLP Design har ledet utviklingen av flerskrogsbåter de siste årene. Design-kontoret startet å jobbe med vingmaster sammen med BMW Oracles gigantiske trimaran for America’s Cup i 2010. Siden har VPLP jobbet med Team Hydro for Little America’s Cup i 2013 og Artemis Racing for America’s Cup 2013.

Utfordringene så lang er å finne en løsning for å justere seilarealet. Det har de nå funnet en løsning på.

JUSTERING: Vingmasten er unik ved at den kan reves og trimmes automatisk.

Helt automatisk

Design-kontoret hevder de har det som skal til for å gjøre vindkraft til et effektivt og miljøvennlig alternativ til fossil fremdrift. Oceanwings fungerer helt automatisk. Vingseilet består av to deler som står uten støtte. Vingen kan reves som et vanlig seil. Vingseilet er så effektivt at arealet kan halveres i forhold til konvensjonell rigg for samme fremdrift.

Designkontoret hevder at slike rigger kan redusere drivstofforbruket på frakteskip med mellom 18 og 42 prosent, avhengig av rute. Frakteskip står for fem prosent av verdens co2-utslipp.

Miljøvennlig prototype

Riggen blir i disse dager testet på en syv meter lang trimaran utviklet av seileren Roland Jourdain. Båten er bygd av flaxfiber og termoplast som kan resirkuleres.

Oceanwings skal være mulig å montere på eksisterende fartøy. Teknologien skal passe alt fra fritidsfartøyer til fiskebåter og skip.

KRAFT: Designkontoret hevder vingasten gir så mye kraft at seilarealet kan halveres i forhold til konvensjonell rigg.