TEST: X4.6

ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
COCKPIT: Ryddig cockpit med fallvinsjer på hyttedekket.
COCKPIT: Ryddig cockpit med fallvinsjer på hyttedekket.
DEKK: Kunstteak på dekk. Lite å snuble i, bortsett fra linen til genuarulle og tackline.
DEKK: Kunstteak på dekk. Lite å snuble i, bortsett fra linen til genuarulle og tackline.
BRØNN: Plass til gennaker og utstyr er en nødvendighet på en slik båt.
BRØNN: Plass til gennaker og utstyr er en nødvendighet på en slik båt.
BYSSE: Stor kjøleboks og doble kummer er på plass.
BYSSE: Stor kjøleboks og doble kummer er på plass.
BYSSE: Stor kjøleboks og doble kummer er på plass.
BYSSE: Stor kjøleboks og doble kummer er på plass.
TRADISJONELT: Kartbordet er klassisk i fartsretningen.
TRADISJONELT: Kartbordet er klassisk i fartsretningen.
FORPIGG: Det er godt med armslag i eierlugaren, men ingen benk å sitte på.
FORPIGG: Det er godt med armslag i eierlugaren, men ingen benk å sitte på.
AKTERLUGAR: Køya på babord side akter er delt. Det er en valgfri løsning.
AKTERLUGAR: Køya på babord side akter er delt. Det er en valgfri løsning.
BAD: Badet forut er størst og har eget dusjkabinett.
BAD: Badet forut er størst og har eget dusjkabinett.

X-Yachts' nye vinneroppskrift

Danskene lever godt av å kombinere god kvalitet med frisk design. X4.6 er en båt som frister.

Publisert Sist oppdatert

Pure-X er benevnelsen X-Yachts bruker om sin nye serie, en serie som til sommeren omfatter fire ulike 40-fotere og en 65-foter.

Mange syns X-Yachts gikk for ekstremt med Xp-serien. Pure-X er utviklet for dem som prioriterer turseiling høyere enn regatta, men vil ha noe sprekere ende litt tyngre Xc-båtene.

SEILmagasinet seilte X4.6 ut fra Ellös i august i lett- og mellomvind. Båten var byggenummer én, og utstyrt med selvslående fokk. Konseptet er at seilingen skal være enkel.

Verftet har plukket opp ideer litt herfra og derfra og satt det sammen til en svært vellykket pakke, men noe revolusjonerende nytt er det ikke med X4.6.

X4.6 starter fra 407 500 euro uten moms. Det betyr at du vil havne på rundt seks millioner kroner med litt utstyr. Testbåten koster over syv millioner kroner.

ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.

X4.6

x46innrd_56345

Spesifikasjoner

LOA14,08 m
Skrog13,50 m
Vannlinje12,33 m
Bredde4,27 m
Dybde2,30 m
Vekt10 900 kg
Ballast4500 kg
Storseil66 kvm
Forseil50 kvm
Spinnaker170 kvm
Pris386 500 euro

Pluss

  • Høy stabilitet
  • Epoxyskrog og stålramme
  • Flotte linjer

Minus

  • Høy pris
  • Motorbråk
  • Enkelt dekksutstyr

Stor suksess

X-Yachts hadde i august 2018 solgt 70 X4.3, og denne modellen har vist hvor viktig Pure-X er blitt for det danske verftet. Mange mener at verftet har funnet tilbake til sitt arvemateriale med elegante og sporty båter med høy kvalitet.

Snittstørrelsen av hva som selges av båter vokser, og i disse dager selges det få nye båter under 40 fot i Norge. Tross prisen er X4.6 er svært attraktiv båt for det norske markedet.

Med sitt mørkegrå skrog, sorte seil, lave overbygg og teakdekk ser X4.6 svært godt ut. En slik mørk skrogfarge kan avsløre slurv i støpeprosessen, men her er det perfekt.

Lettdrevet skrog

RIGG: Selvslående fokk er bra for kryss i smale sund.
RIGG: Selvslående fokk er bra for kryss i smale sund.

Under testen lå vinden på mellom to til seks meter per sekund. Vi savnet helt klart et større forseil enn båtens selvslående fokk som er anbefalt for turseiling.

På kryss lå farten mellom 5,5 og 6 knop på det beste, på slør 7–8 knop med gennaker.

Jeg ser fordeler med selvslående fokk, men opplevde på X4.6 også at seilet gir utfordringer. Når skroget har bygget opp fart kan fokka trimmes flat og tett inntil masten. Det gir god høyde, men gjør båten utfordrende å styre. Sporet er meget smalt og krever høy konsentrasjon, ikke det man ønsker av en turseiler. Noen grader for høyt, og farten forsvinner – noen grader for lavt, og farten forsvinner, uten at du føler du seiler for lavt. Den laminære luftstrømmen rundt forseilet blir forstyrret, men det er umulig å se annet enn på loggen.

Et større forseil øker båtens praktiske vindområde og gjør den enklere å seile, men krever litt mer vinsjing. Selvslående fokk er trendy. Verftene kan utstyre båtene billigere, og kjøperen slipper å røre vinsjen. Men seil­egenskapene lider. Du skal være veldig opptatt av å krysse i smale sund for å rettferdiggjøre et slikt valg. Styr unna på denne typen båt.

X-Yacht er et av få vert som fremdeles utstyrer båten med en tung kjøl, nesten ett tonn mer enn hva Solaris 44 er utstyrt med, en båt lansert i Düsseldorf i vinter. Med både tung kjøl og mye skrogstabilitet, er X4.6 en trygg og forutsigbar båt i mye vind, viktige egenskaper som ikke kom til sin rett under vår test. X-Yacht holder også fast på ett ror.

For sydlige strøk

Med Pure X-serien har X-Yachts hentet inspirasjon fra italienske båter som Solaris og Grand Soleil. Høyere fribord og lavere overbygg er en stil X-Yacht har startet å følge, en typisk trend i dag, inspirert fra sydligere strøk med store åpne cockpiter med mindre beskyttelse.

Mens X4.9 har fire vinsjer rundt rormannen, er vinsjenes plassering mer normal på X4.6, fordi kunder også vil benytte båten til regatta. Da må det være fallvinsjer på hyttedekk.

X4.6 er en drøm på roret, som ventet. Verftet har også forstått hvordan en seiler vil variere styrestillingen. Her er det mulig å sitte med rattet mellom beina eller å stå.

Som i flere båter er cockpitbunnen grunnere. Jeg hadde fortrukket om det var en liten forhøyning av dekket der rormannen sitter og styrer.

Det er gode gripetak i rattpidestallen, men kunne med fordel vært gripetak i salongbordet også. Cockpiten er bred og grunn, og kan av enkelte oppleves litt skummel i åpen sjø.

Cockpitbordet øker sikkerheten. Cockpit­karmene gir grei beskyttelse, bedre enn på de fleste italienske konkurrentene. De er også gode å sitte på.

COCKPIT: Ryddig cockpit med fallvinsjer på hyttedekket.
COCKPIT: Ryddig cockpit med fallvinsjer på hyttedekket.

Elegant dekk

Testbåten er utstyrt med flexiteek, et plastalternativ som har blitt mye bedre i andre generasjon. Den nye typen veier mindre, leveres i mange ulike farger, og blir ikke så varm. Jeg ville helt klart valgt dette.

Dekket er nesten helt rent, og med selvslående fokk, er det heller ingen genuaskinner. Men to tau er det mulig å snuble i; tacklinen til gennaker og linen til forstagsrulla. I hvert fall rulla til forseilet hadde fortjent å løpe akterover under dekk.

Verftet har spart noen kroner på storskjøtet også. Det er et T-skjøtesystem hvor skjøtet går rett fra blokka på løygangen til storseilsvinsjen, i stedet for langs bommen, ned under dekk og tilbake, som er vanlig.

BRØNN: Plass til gennaker og utstyr er en nødvendighet på en slik båt.
BRØNN: Plass til gennaker og utstyr er en nødvendighet på en slik båt.

T-skjøtesystemet er ikke like bra, men fungerer tilfredsstillende så lenge blokkene løper friksjonsfritt. Ellers blir det mer friksjon å trimme løygangen.

Riggen er fra John Mast, i rod naturligvis. Både overvant og undervant er satt helt til skrogsiden. Et undervant flyttet litt innover er en fordel for å passere frem på dekk, men er en mer komplisert løsning. Kick og akterstag blir justert av hydraulikk. Det gjør at det er minimalt med løse tamper rundt om i cockpiten.

X-Yachts har vraket dekksutstyr fra Ronstan til fordel for Seldén og spart noen kroner på det også. Testbåten er utstyrt med rullebom.

Det er godt med stuerom om bord. Seilbinge forut er blitt standard på båter av denne størrelsen. Med rulleforseil er et større sløreseil en nødvendighet, og det bør også være plass til et slikt seil om bord.

Klassisk layout

Moderne 46-fotere gir i dag hva man tidligere kun fant på båter på 50 fot. X4.6 har nærmest identisk innredning som storesøster X4.9, men mangler jollegarasje.

Moderne båter har mer volum i forskipet, og det tillater full bredde på køya i eierlugaren i hele lengden.

Testbåten er innredet i eik. Verftet har jobbet målbevist de siste årene for å løfte det visuelle inntrykket. X4.6 fremstår som moderne og elegant under dekk. Det er mange 90-graders vinkler. Komplisert innredningsarbeid er rasjonalisert bort, slik de fleste verft har gjort de siste årene. Det er godt med lys og luft.

SALONG: Lys eik, lyse puter og store vinduer gjør X4.6 moderne under dekk også.
SALONG: Lys eik, lyse puter og store vinduer gjør X4.6 moderne under dekk også.

Eierlugaren har det meste av det som trengs. En liten benk er det rom for, og den kunne med fordel vært på plass. Et vindu fremover i front av overbygget er herlig. Badet holder også mål, med egen dusj.

FORPIGG: Det er godt med armslag i eierlugaren, men ingen benk å sitte på.
FORPIGG: Det er godt med armslag i eierlugaren, men ingen benk å sitte på.

Båten er så stor at det er en puff på styrbord side av salongbordet. Løsningen gjør det mulig å passere frem til forpiggen selv om det er fullt rundt bordet.

Kartbordet er klassisk i fartsretningen. Bak kartbordet er båtens andre bad. Det er relativt lite. Noen ville antagelig vært villig til å ofre kartbordet for en egen dusj i aktre bad.

BAD: Badet forut er størst og har eget dusjkabinett.
BAD: Badet forut er størst og har eget dusjkabinett.

Byssa er også grei, men en u-form ville tatt bedre vare på kokken i sjø.

BYSSE: Stor kjøleboks og doble kummer er på plass.
BYSSE: Stor kjøleboks og doble kummer er på plass.

Skrogets høye fribord og store bredde akter gjør underverker for akterlugarene. På babord side er det to enkeltkøyer, en løsning som er et tilvalg. Det fungerer godt. Det er særlig i lugarene at det har skjedd mye de siste årene.

AKTERLUGAR: Køya på babord side akter er delt. Det er en valgfri løsning.
AKTERLUGAR: Køya på babord side akter er delt. Det er en valgfri løsning.

Epoxy og stål

X-Yachts er ett av få verft som bruker epoxy i sine laminat. Det koster mer, men binder fiberne også sterkere sammen. Sandwichkonstruksjonen er laminert sammen med vakuum. Det gir et stivere og sterkere skrog.

X-Yachts benytter fortsatt metallramme i bunnen for å fordele kreftene fra kjølen over på et større område av bunnen. Det er snakk om mye krefter. X4.6 har en tung blykjøl, og jo mer vekt, jo høyere blir kreftene. En tung kjøl øker båtens kompleksitet og kostnader.

X-Yachts er også kjent for å gjøre en god jobb på det tekniske. Det elektriske er god gammeldags kabling.

Båten har nedsenkete skroggjennomføringer for minimalt med motstand. Blykjølen er også pakket inn med glassfiber, og formet til etter mal som gir en helt annen finish enn hva vi får på tilsvarende båter. Du slipper haugevis av timer med finisharbeid for å tjene noen mikrodels knop gjennom vannet.

Testbåten er utstyrt med en 57 hk Yanmar-motor. Den hadde en vifte som støyet fælt, noe som det enkelt kan gjøres noe med.

Skroget glir lett. For full maskin fikk vi 9,1 knop, mens marsjfarten lå på 8,2 knop. Da med et turtall på 2350 omdreininger. På 1600 gikk vi i hele 7,1 knop, nærmest uten å høre motoren (annet enn viftestøy).

ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.
ELEGANT: Linjene stemmer på nye X4.6.

Drømmebåten

X4.6 er godt bygget og et gjennomtenkt produkt. Båten seiler godt og har gode løsninger, men mangler innovasjon. X-Yachts velger trygt, og mangler lek og kreativitet som vi har sett hos franske og italienske verft.

46-foteren appellerer både i nord og sør. For kryssing av Nordsjøen hadde jeg foretrukket en cockpit som gir mer beskyttelse. X4.6 er mest en godværsbåt.

X-Yachts lever bra på godt renomme, og det er vel fortjent. PureX-serien bidrar til en sunn økonomi for verftet. Standarden er lagt høyt når det gjelder konstruksjon. Innredning og dekksutstyr holder mål, men ikke noe særlig mer, sett opp mot pris. Du får en god båt for pengene, men ikke noe særlig mer.