Om bord i: Pogo 30 og Winner 900

POGO 30.
WINNER 900.
SENTERKONTROLL: All seilhåndtering foregår fra fremre del av cockpiten i Pogo 30. Her er det en god arbeidsposisjon, men det blir trangt om oppgavene skal fordeles.
LØYGANG: Winner 900 har en tradisjonell cockpitløsning. Løygang ved nedgangen er ikke ideelt.
WOW: Pogo 30 byr på noe helt nytt under dekk. Wow-faktoren er stor, både når det gjelder volum og lys. Vinduene gir mye lys, og er plassert hensiktsmessig. LED-belysningen er kald og ikke spesielt sofistikert.
FORUT: Pogo 30 har en åpen køye forut. «Lugaren» kan lukkes med et forheng.
FORUT: Winner 900 har klassisk V-form forut. Det er trangt når døren lukkes, og køya er langt smalere enn i Pogo. Åpen forpigg er trendy, men det krever disiplin for å holde det ryddig.
LUN: Treverk gjør Winner varmere under dekk. Båten er smal, men salongbenkene er plassert langt ut til skrogsidene, noe som gir mye volum.
STOR: Pogo har en stor, men enkel akterlugar. Ventil akter gir bra luftsirkulasjon og øker romvirkningen.
GREI: Winner har en grei akterlugar for båtens størrelse, men det er trangt for to store personer.
FUNKSJONELT: Pogo 30 har et kartbord for navigering. Prøvebåten var utstyrt med PC for navigasjon. Det finnes ingen skuffer. Løse gjenstander blir oppbevart i bokser.
STJELER PLASS: Winner 900 er en liten båt, likevel har den et tradisjonelt kartbord. Plassen kunne vært disponert til en større forpigg eller en større bysse.
WC: Det virker som at Pogo bare har kastet inn et toalett i et stort og praktisk teknisk/stuerom akter. Her er det til og med plass til en sjøkøye. Vanligvis er det dårlig plass til seil om bord. Det er det ikke i Pogo 30. Det er mulig å få båten ...
WC: Winner 900 har en tradisjonelt løsning. Hengeskap for våttøy er en flott løsning.
LANTERNER: Hvorfor gjøre det vanskelig. Pogo 30 har rød og grønn lanternene på pushpiten. Det gir mindre forstyrrelser for nattsynet, og det gir kortere k­abelstrekk.
ENKELT: Pogo 30 er lagd for enkelt vedlikehold for eieren. Mye av det tekniske utstyret er samlet under cockpiten. Skulle det komme rusk i dieseltanken, er heller ikke det noe problem.
KOMPAKT: To-sylindret Yanmar i Winner 900 gir en hard gange. Motorkassen må bygges om for en motor med tre sylindre, slik prøvebåten fra Pogo 30 hadde.

Vill eller vakker?

Pogo 30 og Winner 900 er like lange og bygd for sporty turseiling. Prisen er også temmelig lik, men båtene representerer to helt ulike konsepter.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER