Ny Pogo skal fly

Proto-klassen i Mini Transat får ny interesse nå som foiler er tillatt.

Publisert Sist oppdatert
GRÛNDER: Christian Bouroullec har seilt Mini Transat flere ganger, men bygger nå båt til sin sønn.
GRÛNDER: Christian Bouroullec har seilt Mini Transat flere ganger, men bygger nå båt til sin sønn.

Foiler ble først brukt i Mini Transat, men reglen tillatte en maksimalbredde på tre meter, inkludert foil. En smal båt med DSS-foiler ble utviklet for regattaen i 1013, men konseptet fungerte dårlig, og eieren valgte å ikke starte. DSS-foilens hensikt var å gi stabilitet.

Simon Koster utviklet også sin « Eight Cube» med foiler vinklet innover. Denne foilen skulle gi løft.

Les om «Eight Cube»  her

Ny regel i 2017

Foiler utover skrogets bredde ble tillatt i klassen alt fra 2015, men under regattaen i 2017 så var det bare spede forsøk på foiling. SEAir utviklet en Mini Transat båt som fløy i 2017, men mer som et testkonsept. Båten deltok ikke i regattaen over Atlanteren i 2017. De beste seilerne har heller valgt serie-klassen med serieproduserte båter, fordi det gir mer tid på vannet, og mindre mekk. Serie-båtene er også langt billigere med fast kjøl og aluminiumsrigg.

Pogo regjerte serie-klassen i 2017, mye fordi produsenten organiserte treninger for Pogo 3-båtene.

LES: Foiler tillatt i Mini-Transat

KLAR: Skrog og dekk settes sammen rett før jul.
KLAR: Skrog og dekk settes sammen rett før jul.

Verdier design

Pascal Conq har tegnet de fleste Pogo-båtene, men fikk ikke oppdraget til Pogo 3, Det  var det Guillaume Verdier som fikk. Pogo 3 er verftets nye Mini Transatbåt for serieklassen, lansert i 2015. 

SEILmagasinet seilte Pogo3 i 2015, les: Klar for havet i 21 fot.

Nå bygger Pogo en båt for proto-klassen. Det var dette verftet levde av da det ble startet på slutten av 80-tallet og inn til midten av 90-tallet. Båten er støpt i form, så det er mulig å bygge flere, men da SEILmagasinet besøkte verftet i september var det ikke signert noen flere kontrakter. 

DOMINERER: Pogo har tapetsert resultatlisten i Serie-klassen de siste årene med Pogo 3.
DOMINERER: Pogo har tapetsert resultatlisten i Serie-klassen de siste årene med Pogo 3.

Produktutvikling

KOMPLISERT: Båten er full av ideer. Utfordringen er å få dette til å fungere i praksis.
KOMPLISERT: Båten er full av ideer. Utfordringen er å få dette til å fungere i praksis.

Det er Tanguy Bouroullec som blir skipper på den nye protoen fra Pogo. Han ble nummer fire i serie-klassen i forrige Mini Transat, og også sønn av verftets eier, Christian Bouroullec. Christian startet selv so Mini Transat-seiler, og deltatt mange ganger. Å utvikle en proto er svært dyrt, derfor har det vært få nybygde båter de siste årene, men Christian Bouroullec tar kostnadene.

– Å bygge en slik avansert båt, i ren karbon, gir også verdifull kunnskap som vi kan overføre til andre prosjekter, forteller Christian Bouroullec til SEILmagasinet.

Proto i MiniTransat-klassen har blitt en arena for å utvikle ny teknologi og løsninger. Kjemiselskapet Arkema bygde i 2016 en båt med en ny type bindemiddel hvor termoplast erstatter epoxy. Det gjør resirulering enklere. Denne båten har også foiler og en spesiell vingmast. 

LES: Denne kan revolusjonere båtindustrien. 

LES: Denne er revolusjonerende på mange måter

GENI: Guillaume Verdier er den ledende designer i verden i dag.
GENI: Guillaume Verdier er den ledende designer i verden i dag.

Mester på foiler

Er det en som har peiling på foiling, så er det Verdier. Han stod bak båten Team New Zealand vant America’s Cup med og har vært med å utvikle konseptet bak båtene som skal brukes i neste America’s Cup.

Den nye Protoen fra Pogo skal kunne løftes helt ut av vannet, men den skal også seile bra når den ikke foiler. Den får en scow-baug for å gi maksimalt med stabilitet fra skroget. Båten får også innhule linjer, noe også Pogo 3 har. Enda mer ekstreme innhule linjer har Verdier gitt nye Sun Fast 3300

 

FORM: Støpeformen for nye Pogo-båten viser innhule linjer bak mot hekken.
FORM: Støpeformen for nye Pogo-båten viser innhule linjer bak mot hekken.