
Pontos i Norge
Et fransk firma har utviklet vinsjer med fire gir. Nå kan du sjekke dem ut.
Vinsjene fra Pontos har blitt en snakkis i shorthandmiljøet i Frankrike, og mange Class 40-båter er utstyrt med dem. Fordelenen er at gennakeren skjøtes mye raskere inn etter et jibb, og det er også enklere å skjøte inn forseilet etter et slag.
TO TYPER: Pontos var først utviklet for å hjelpe seilere uten store muskler. En vond skulder var starten på ideen. En vinsj med krabbegir som gjør det enklere å vinsje inn den siste tunge biten på seilet. Pontos Trimmer er en slik vinsj. Den har to gir som en vanlig vinsj, men i tillegg to lettere gir. Denne utgaven blir markedsført som et alternativ til el-vinsjer.
Pontos Grinder har også to gir som vanlig, men i tillegg to tyngre gir. Det er denne versjonen som regattaseilerne vil ha.
AUTOMAT: Pontos-vinsjene har en fjærbelastet mekanisme. Når det er liten belastning, så drar du inn 70 cm tau på en runde. Når det blir litt tyngre, skifter du gir ved å rotere motsatt vei, slik som på en vanlig vinsj. Når trommelen når en viss belastning er systemet klart for å bytte gir. Når du da bytter retning, vil du giret til et enda lettere gir. Om du skal vinsje inn et rulle seil, så er det tungt i starten, og det blir lettere etter hvert. Da vil vinsjen gire til et tyngre gir.
I BUTIKK: Det er Southern Cross Spars i Bærum som tar inn Pontos.
– Vi er i ekstase etter å ha fått de nye Pontos vinsjene inn døra.
Selv om de fleste allerede er solgt vil vi ha noen vinsjer stående i butikken slik at du også kan komme innom og sjekke ut dette selv. Forhåpentligvis vil du dele vår entusiasme, står det på Southern Cross Spars Facebook-side.
Filmen viser hvordan Grinder-vinsjen fungerer under ett slag. Du kan gjøre alt klart før slaget, og bare sveive inn. Slipper å dra først for hånd, så legge på flere turn, og derretter sette på vinsjhåndtaket.