Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Ikke glem motoren i vinter

I denne artikkelen tar vi først og fremst for oss seilbåtmotorens vinterforberedelser, men ser også generelt på øvrige klargjøringer. Her får du generelle råd og tips - og kanskje noen du ikke har hørt om før.

Publisert Sist oppdatert

Olje og diesel

Nautic Sailing i Bergen har 15 utleieseilbåter i stallen sin. Selv om båtene blir brukt hele året, og selv om det for det meste bare seiles (eller nettopp derfor), så er de svært nøye med at motorene i flåten deres virker som de skal til enhver tid.

— Vi er veldig nøye med oljeskift hver høst og benytter kun kvalitetsoljer. Alle oljer er riktignok like gode når de er nye, men oljens molekyler knuses raskere og lettere i en dårlig olje, som dermed fører raskere til dårligere smøring og korrosjonshemming, sier Ørjan Wollertsen i Nautic Sailing.

Når det gjelder deres motorproblemer, eller rettere sagt mangel på slike problemer, så løser Nautic Sailing det ved at de blant annet alltid seiler med fulle dieseltanker og skifter filtre og impellere årlig. Dette er det verdt å lytte til og tenk også på at om impelleren skulle ryke, så ikke glem å plukke ut de avrevne vingene. Erfaringer fra blant annet Lunde Båt (Bavaria) er nemlig at når folk skifter impeller så glemmer de å fjerne restene. Ta også ut impelleren under vinterlagringen og oppbevar den på et tørt sted. Den kan nemlig deformeres ved å stå i systemet over vinteren, og det er ikke uvanlig at bladene ryker ved første oppstart om våren. Husk også å følge instruksjonsbokas anbefalinger når det gjelder giroljeoljeskift.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her