Lengre vannlinje, lavere vekt og mer duk skal gi mer fart. Båten står p krybben som gjør at den passer inn i en 40-fots kontainer.
Hjørnene i hekken er avrundet for å spare represjonskostnader. Cockpiten har samme form som DS 37 Match.
Forseilet er skjøtet tett mot masten. Vantene er satt helt ute i skroget.
Lars Olsen i Danish Marine Design viste Seilas den nye Match-båten i Göteborg.

Raskere og sterkere

Brandspot 38M skal bli den nye matchracingbåten. Vi snakket med konstruktøren under messen i Göteborg.

Publisert Sist oppdatert

Lars Olsen i Danish Marine Design tegnet på 90-tallet DS 37 Match. Nå ønsker sponsorer av Matchseilingen i Marstrand en frekkere båt, og konstrktøren ble bedt om å komme opp med en nye båt. Prototypen blir vist frem under messen i Göteborg. Til syvende og sist så er det seilerne som bestemmer.

– Bare den er like bra som DS 37 Match, så er seilerne fornøyde, forteller designeren til Seilas. Proffseilerne er svært fornøyd med båten de frem til nå bruker, og er livredde for at en ny konstruksjon ikke skal ha alle de samme kvalitetene.

Ikke bare fart

Det er båthåndtering som er det viktigste. Viktigere enn farten. Nyheten er tegnet for å bli seilt av fem menn, eller seks jenter. Cockpitutformingen er beholt fra 37-foteren, og den nye båten får en enkel rigg uten for mange trimmuligheter.

Seilerne vil ha rorkult, og et ror som kan brukes som en brems. Det har de fått. De vil også ha normalt storseilskjøteopplegg. Det er litt uenighet om den skal ha løygang, eller skjøtingen kun fra ett punkt.

Båten har kun fire vinsjer, og vinsjene på hytta er både til fokka og til fall.

Mer solid

Båten skal ikke bare tilfredsstille seilerne. Arrangørene setter også krav. Båten er bygget for å være billige å drifte. De nye båtene blir vakuumstøp i sandwichkonstruksjon med skumkjerne. Konstruktøren vet alle DS37 Match svake punkter, og har forsøkt å redusere disse. Hjørnet bak på hekkem er avrundet slik at hverken hekken, eller båten den treffer blir skadet ved en kollisjon.

Vantene er nå satt ut i sidene av dekk og eliminerer røstjern som er et svakt punkt på den gamle båten.

Raskere

– Brandspot 38M blir en mer spektakulær båt. Den har 1,5 meter lengre vannlinje, og veier mindre. Den har mer moderne skroglinjer, så den vil slippe vannet lettere. Båten er bygget for å ha et baugspryd for asymmetrisk spinnaker, men seilerne vil ha en konvensjonell spinnaker, forteller Olsen. Også ror og kjølprofiler er optimalisert. Kjølen er lettere, men vektensenteret er senket på grunn av bulben.

Båten vil utstyres med nødvendig sikkerhetsutstyr, men vil ikke ha motor. Kanskje den vil få et beslag for en påhenger, men mangel av motor har aldri vært noe problem emd 37-foteren, forteller Olsen. Nå skal båten først testes i Sverige, før den sendes til Danmark for mer testing. Prototypen er produsert i Ungarn, og det vil nok også båtene for det Europeiske markedet bli.

Målet er å få en flåte klar til matchseilingen i Marstrand i 2016.

DS 37 Match sammenlignet med nye Brandspot 38 Match

Dimensjoner DS 37Match B 38Match
LOA 11,35 m 11,50 m
LWL 9,35 m 10,56 m
BOA 3,30 m 3,24 m
Vekt 4000 kg 3900 kg
Ballast 2100 kg 1800 kg
Dybde 2,10 m 2,10 m
Seilareal 65 kvm 73 kvm