
Regel 52 - Må utelates i seilingsbestemmelser til shorthanded seilaser
Regel 52 i Kappseilingsreglene sier at mye av de tekniske løsningene om bord skal håndteres manuelt. I shorthanded seilaser er det et viktig sikkerhetsmoment at en kan bruke autopilot, spesielt når det oppstår en situasjon der det er påkrevd at alle kan jobbe uavhengig av å måtte rore. SSN ber instendig alle arrangørklubber å sette fjerne regel 52 fra seilingsbestemmelsene.
"Regel 52 Håndkraft: En båts stående rigg, løpende rigg, rundholt og bevegelige vedheng til skroget skal kun justeres og håndteres med håndkraft"
Det er flere som har funnet dette som er ankerpunkt i seilingsbestemmelsene i shorthanded regattaer over hele landet. I OneStar har dette bevisst vært tatt ut og beskrevet i seilingsbestemmelsene, men i de fleste andre er ikke dette bestemt eller beskrevet. Og derav er det ikke tillatt å bruke tekniske hjelpemidler som autopilot eller eventuelt elektriske vinsjer under regattaen.
Spesielt autopilot er et ikke bare viktig hjelpemiddel, men også en sikkerhetsinstallasjon som skal kunne brukes spesielt om det oppstår situasjoner hvor det er påkrevet med 4 armer, eller begge armer under solo seilas. I tillegg er det på de lengre regattaene, som et ledd i sikkerheten, nødvendig å innta søvn. I en to manns seilas er det ofte svært farlig å manøvrere båten alene uten autopliot i de farvannene hvor disse regattaene foregår, ofte inne i skjærgården og i trafikkert farvann.
SSN henstiller alle regatta arrangører å ta ut regel 52 av seilingsbestemmelsene ved gjennomføring av klasser for shorthanded seiling (minimum for disse spesifikt)