Reklamasjon Bravo 3 drev
Kjøpte en Askeladden Commuter 805 2006 modell i august 2007.. Den var kjøpt som yrkesbåt og var gått ca: 480 timer.. Etter ett år aug.2008 fikk jeg havari på drevet..Det var ett tannhjul inni som var slått løs og skaden lønte seg ikke å reparere. Timeteller på motoren viste da ca: 800 timer..Forsikringa avslo , da de mente jeg ikke hadde kjørt på noe.. Jeg måtte da kjøpe nytt drev.. Forhandler i Tromsø kontaktet importør for å høre om garanti /reklamasjon. Noe de ikke ville gi, da båten var solgt som yrkesbåt.. Vi fikk da vite at drevet hadde røket hos første eier høsten 2006 og dette var tatt på garantiet..
Men.. når drevet nå har røket to ganger før båten har passert 3 år...lurer jeg på om en ikke har reklamasjonsrett, da varen er ment å vare lengere enn tre år ? Hvordan bør man gå fram her...På forhånd takk for svar :)
Når båten er kjøpt som yrkesbåt, gjelder ikke forbrukerkjøpsloven fra 2002 og dens regler om femårig reklamasjonsrett. Med mindre annet er avtalt mellom deg og forhandleren, gjelder da kjøpsloven fra 1988. § 32 i kjøpsloven definerer reklamasjonsfristene:
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
At drevet også røk i 2006 og da var omfattet av garanti, kan tyde på at dette er en mangel i kjøpslovens forstand. Det er mindre enn to år siden du kjøpte båten av forhandler, og du vil derfor kunne ha et rettskrav på prisavslag og erstatning fra forhandleren for kostnader forbundet med reparasjon av mangelen.
Med vennlig hilsen
Jon Eivind Svagård
www.rettogrimelig.no