Reklamasjon på drevreperasjon.


Hei

Jeg leverte et Mercruiser drev på et lokalt verksted for å skifte clutch-kon sommeren 2011.
Drevet er fra 1997 så det var ikke mulig å bare skifte kon, men trengtes et helt ombyggingssett. Denne reperasjonen kom da på i overkant av 20tusen kr. Verkstedet informerte da om at det var garanti på denne reparasjonen.

Vi fikk tilbake drevet og testet dette en del timer (som avtalt med verkstedet) før vi skulle på båtferie. Jeg la da merke til noe jeg mente var en ulyd i drevet, og kontaktet igjen verkstedet, men fikk beskjed om at dette var normalt.

Ca 3 timers kjøring i starten av ferieturen havarerte drevet, og vi heiset båten på land for å inspisere drevet (Båten er en Viksund 270 som vi fraktet med lastebil fra Mjøsa til Oslofjorden og skulle kjøre nedover sørlandet. Derfor måtte heising og lagring på Marina til)
Vi fant da ut at blant annet lagerene + div som var byttet på denne reparasjonen hadde havarert (dok med bilder).
Vi kjøpte da nytt/brukt drev for å redde ferien, og det havarerte ble returnert til verkstedet.
Etter lang ventetid (januar 2012) fikk jeg svar fra verkstedet om at drevet nå var i orden igjen. De mener da at feilen skyldtes et feil toppdeksel på drevet.

Det var vår første sesong med båten og jeg har ikke hørt noe om at dette er byttet noen gang. Det har vært i orden lenge inntil vi overtok båten i og med at det var kon av gammel type som satt der fra før (denne finnes ikke lenger). Dette er en vanlig slitedel og vi hadde også brukt båten ca 40-50 timer etter overtagelsen før symptomene på slitt clutch-kon kom. (Dette hadde ikke gått så lenge med feil toppdeksel)
Verkstedet fikk alle deler (samme ombyggingssett som ble byttet først) på garanti fra Brunswick (Mercruiser importør) før de fant ut at dette dekselet angivelig skulle være feil.

Verkstedet krever nå betaling av meg for nytt/brukt toppdeksel, samt arbeidstimer pålydende 6175Kr. Dette pga av det ikke var deres feil at toppdekselet var feil.

Jeg mener dette er helt feil da dette er en garantisak på den reparasjonen de utførte som ikke var vellykket. Dersom dette dekselet var feil burde de ha sett dette når de satte sammen drevet sist.

Vi hadde også utgifter på dette når vi måtte heise båten på land samt lagring i marina etter havariet. Hvem burde evetuelt dekke slike kostnader?

Håvar Brobakken

Publisert Sist oppdatert

Takk for din henvendelse. Basert på de opplysninger du gir, har den profesjonelle part (verkstedet) her risikoen for at toppdekselet hadde feil. Merarbeid i denne forbindelse skal da ikke belastes deg som forbruker. Mye taler også for at du har krav på å få erstattet de dokumenterbare kostnader forbundet med mangelen (heis, opplag etc.). Hvis du ikke skulle oppleve verkstedets forståelse for dette, vil jeg anbefale å kontakte Forbrukerrådet, se www.forbrukerportalen.no . Lykke til!