Vendee Globe

Sebastien Josse (FRA), skipper Edmond de Rothschild, training solo for the Vendée Globe, off Groix, on April 7th, 2016 - Photo Yvan Zedda / Gitana SA / Vendée GlobeSebastien Josse (FRA), skipper Edmond de Rothschild, lors d'un entrainement solo pour ...
Sebastien Josse (FRA), skipper Edmond de Rothschild, training solo for the Vendée Globe, off Groix, on April 7th, 2016 - Photo Yvan Zedda / Gitana SA / Vendée GlobeSebastien Josse (FRA), skipper Edmond de Rothschild, lors d'un entrainement solo pour ...

Rekord, mastebrekk og skader

Mens Le Cléac'h satte ny rekord til Cape Leeuwin er det andre deltakere som ikke har vært like heldige.

Publisert   Sist oppdatert

Franske Sébastien Josse som ligger på 3. plass i årets Vendée Globe fikk mandag morgen skade på venstre foil etter å ha seilt seg inn i en stor bølge med sin IMOCA «Edmond de Rothschild».  Han lå da på styrbords halser under vanskelige forhold med rotete sjø og 30-35 knops vind i posisjon ca 900 nm sør vest av Cape Leeuwin. Josse rapporterte skaden til basen på land 0930 UTC mandag og har senere satt kappseilasen pǻ vent i påvente av at forholdene skal bedre seg. Han befinner seg midt inne  et tropisk lavtrykk generert utenfor Mosambik for flere dager siden, med byger opp mot 50 knops styrke og ti meter høye bølger. Josse er nå i tett kontakt med laget og regattaledelsen. Båt og seilers sikkerhet prioriteres nå fremfor kappseilas. Han setter nå kursen mot syd-øst og lavtrykkets senter der det skal være lettere forhold og muligheter for å reparerer skaden som oppsto da båten bråstoppet og foilen skadet kontrollsystemene. 

Rorskade

Romain Attanasio i «Famille Mary-Etamine du Lys» som ligger på 18 plass har måttet sette kursen mot Kapp det Gode Håp etter skade på begge rorbladene.  Det er ikke lov å motta assistanse utenfra, men Attanasio som er samboer med Samantha Davies håper selv å kunne reparere skadene i et rolig område i ly av Cape Town ca 470 nm og ca fire dagers seilas unna. 

Mastebrudd

Japaneren Kojiro Shiraishi er på vei til Cape Town etter å ha mistet den øverste tredjedelen av masten sist lørdag. Før mastebruddet hadde vinden økt til 35-40 knop og han hadde skiftet til et mindre forseil, J-3 og satt tre rev i storseilet. På Vendée LIVE idag uttalte Shiraishi: - Som den første japanske deltakeren i Vendée Globe var det en ære å være med på starten i Les Sable d'Olonne, men det er en stor skuffelse ikke å kunne fullføre. Shiraishi greide på egen håd å rydde opp i virvaret av fall, stag og seil og klarer å komme seg til Cape Town for egen maskin.

Rekord og ledelse til Le Cléac'h

Armel Le Cléac’h knuste den gamle rekorden fra Les Sables d’Olonne til Cape Leeuwin satt av François Gabart i desember 2012 med utrolige fem dager, 14 timer og 26 minutter. Fra start har «Banque Populaire VIII» brukt 28 dager 20 timer og 12 minutter til det sydvestlige hjørnet av Australia. 

Thomson har redusert Le Cléac’hs forsprang som kl 1400 mandag var 110 nm bak, til 91 nm kl 2200 fransk tid. De to ledende båtene har hatt skiftende og vanskelige forhold siden søndag, men må regne med å bli tatt igjen av det samme lavtrykket som Josse sliter med. Båtene vil være inne i Stillehavet i løpet av en uke, men før det vil forholdene være kompliserte med flere lavtrykk på vent. - Igår var det mange manøvre , men etterpå var det bra med et godt måltid og klesskift. Min lille varmeovn gjør det mulig å tørke klær, noe som er bra ettersom jeg er gjennomvåt etter å ha jobbet på dekk. Så er det tid for å lytte på litt komishow på podcast, sier Le Cl´eac'h.  

Tetgruppe på to

Med Sébastien Josses tekniske problemer mister han stadig distanse til de to båtene i tet. Trolig vil det være opp mot 1000 nm frem til Le Cléac'h og Thomson når og hvis han får reparert skaden. Han vil derfor ha mer enn nok med å forsvare 3. plassen i feltet til Paul Meilhat, 1183 nm bak og som seiler i Francois Gabarts vinnerbåt fra 2012/13 og som er først av båtene uten foiler. Å hente inn mer enn 1000 nm er vanskelig med mindre båtene i tet får store tekniske problemer, men det er nettop det man ikke kan sikre seg mot i denne seilasen. Det gjør Vendee Globe seilasen unik og spennende.