Profilerte seilere vil bli raskest i verden
Langman, Wood og Tompson
Profilerte seilere vil bli raskest i verden

Profilerte seilere vil bli raskest i verden

Australske toppseilere prøver nye teorier for å bryte 50 knops grensen. 

Publisert Sist oppdatert

Sean Langman, verdensmester i 18-fots skiff, Graeme Wood, TP 52 seiler og Martin Thompson, katamaranseiler og konkurranse glideflyver står bak prosjektet. Det er Langman som har bygget båten, og han vil seile den sammen med Thompson, mens Wood står bak finansene. Verdens raskeste seiler er brettseileren Finian Maynard som satte rekorden på 48,70 knop i 2005.

Blanding av fly og båt

Fartøyet blir beskrevet som en blanding av et seilfly og en seilbåt med foiler. Det er ni meter langt, og har en ni meter høy vingmast. Svakheten med de fleste fartøyene som prøver å sette rekord er at de må ha helt flatt vann. Wotrocket, som nyvinningen heter skal kunne tåle litt mer bølger. Hydrfoiler gjør at skroget kommer opp over vannet. Det gjør at båten ikke blir bremset av bølger som de andre båtene som prøver å sette rekord. For å minimere motstanden har de hentet prinsipper fra torpedoer. En torpedo kan oppnå vannvittig hastighet fordi det blir dannet et luftlag mellom skrog og vannet. Fenomenet kalles superkavitering. En Shkval torpedo går over 200 knop under vann.

Styrt av to

Cockpiten minner mer om et fly enn en seilbåt. Fartøyet vil bli styrt av to personer. En styrer foilene og en styrer vingmasten og kursen. Båten er bygget slik at den lett kan oppgraderes. Slik som den er nå kan de kanskje nå 50 knop. Byggingen av en ny rigg som er lettere er alt i gang, og når justeringene er på plass håper gutta på å seile over 60 knop.

Snart ferdig

I løpet av denne måneden skal det meste være på plass. Nå jobbes det med å få instrumentene på plass. Foilene gjør det mulig å seile i Sydney Harbour, eller andre steder hvor det ikke er helt flatt vann. Det gjør at de får seilt mer, utviklet båten raskere og de vil få mye oppmerksomhet.

Fotos: Andrea Francolini