Foilene gir løft og hindrer avdrift.
Raskere enn flerskrog
Raskere enn flerskrog

Raskere enn flerskrog

Russeren Vlad Murnikov har tegnet en båt som skal slå det meste av rekorder. Nå skal den bygges i liten utgave på 35-fot.

Publisert Sist oppdatert

Vlad Murnikov ide med SpeedDream er å seile 50 knop på åpent hav. Båten er tenkt å være på rund 100 fot, 65 fot lengre enn prototypen som nå skal bygges for å teste ut ideene.

Vi har tidligere skrevet om prosjektet. Les: Fartsmaskin fra Russland.

Høy stabilitet

SpeedDream blir spiss og smal i vannlinjen når båten krenger. Den våte flaten skal være minimal. Båten vil ha høy stabilitet takket være en ekstremt lang svingkjøl som vil være over vann når båten krenger. Båten vil også ha foiler som vil hindre avdrift, samt øke stabiliteten. Prototypen vil ha en teleskopisk svingkjøl.

Som en jolle

Prototypen på 3-fot blir som en stor jolle. Vekten er på under 900 kilo for hete fartøyet. Ballasten er på 280 kilo. Med kjølen stikkende rett ned i dypeste posisjon vil den stikke hele 4,2 meter. Båten blir bare 2,7 meter bred.

Mye Seil

Storseilet er på 42 kvadratmeter og fokka på 29 kvadratmeter. Gennakeren blir på 90, så det blir mye duk på en båt på 882 kg.

Flerskrogsekspert

Cam Lewis er flerskrogsekspert, og var også med på deler av Volvo Ocean Race som mannskap på Innovation Kværner sammen med Knut Frostad. Han vil bli skipper på båten og har stor tro på konseptet. – Jeg har fulgt utviklingen både på enskrogs og flerskrogsbåter i mange år. Siste America’s Cup er et godt eksempel på hvordan utviklingen har forandret ytelsen radikalt. Løsninger med teleskopkjøl og foiler vil gjøre SpeedDream til noe helt annet enn dagens enskrogsbåter. Den vil ikke bare bryte, men også knuse rekorder. 35-fots prototypen vil vise seilverden at ideen er et stort steg frem, og langt foran alt annet, forteller Cam Lewis til sail-world.com.

Du finner mer om prosjektet her

Kjølen kan svinges med nesten 180 grader noe som gjør at kjølbladet kommer over vann når båten krenger.