ENKLERE: Selvslåer er inn også i Middelhavet. Her på Solaris 50
LETT: Det var lette vinder under testseilingen i Italia
VM: Italia 9.98 vant ORCi VM i sommer. Båten har en delikat balanse mellom tur og racing.
NY: Ice 52 ble seilt for første gang under prøveseilingen. Karbon/epoxy-båten har en skrogform som minner om TP 52
LETT: CometCat 37 tilbyr samme plass som en 40-foter. Størrelsen er nå unik på markedet. Båten har en vekt/seilareal forhold som også er unikt.
FLYR: Quant 23 tilbyr foiling til folket. Båten er rask under alle forhold, og løfter seg alt i 8 knops vind.
DANSK: Dragonfly har ikke negativ baug på hovedskroget for at båten enklere skal settes på henger.
MODERNE: Grand Soleil har full produksjon for å levere etterspørselen fra markedet.
LYS: Vinduer heter egentlig ventiler på sjøspråket. Ventiler kan skalkes og beskyttes mot dårlig vær. De moderne båtene har vinduer. Når starter problemene å dukke opp?
I 100: Vi seilte byggenummer 100 av Far East 28R. I løpet av ett år er det produsert over 120 båter.
KLASSISK: Oyster har et vakkert skrog. Med mastheadrigg og genua skiller båten seg ut fra mengden.
RIGG: Jeanneau har rullemast som standard. Testbåten var oppgradert.
BADING: Jeanneau 54 har en egen terrasse akter (om det ordet kan brukes på sjøen). Med et knappetykk senkes plattformen, og badeputer kan strekkes ut.
LUGAR: Tiden for mørke og trange akterlugarer er forbi, i hvert fall i store båter. Jeanneau 54 har skapt en ny standard.
RASK: Corsair Pulse 600 er liten og rask.
UNG: Bente 24 er en båt full av nye ideer. Skroglinjer og design følger trenden.
BESKYTTET: Bente 24 har en fast sprayhood og en stor åpning ned i båten. Også mindre båter trenger nytekning.
STIL: Solaris har høyt fribord og et lavt overbygg. Dekket er meget rent.
RENT: Vinsjene blir færre og samles bak. Solaris 50 har også en god arbeidsplass rundt vinsjene.
LYST: Hvitbeiset eik er inn, i hvert fall sør for alpene. Solaris 50 har en ren stil også under dekk.
SEIL: Et flatt sløreseil på rull er en god lettvindsløsning, men enda viktigere er en gennaker. Her på Dufour 460.
JET: Dufour tilbyr vannjet i stedet for baugpropell. Det fungerte i hvert fall i vindstilla.

Årets båt viser trendene

23 av de mest spennende seilbåtnyhetene er blitt prøveseilt. Båtene blir mer like, men de representerer rikelig med nytenkning.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER