Årets båt viser trender

Vinden var lett, med forholdene gode for effektiv testing av ti nominerte båter for Årets Båt i Europa, ti av årets mest spennende nyheter.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Malongo er bred 29-fot, men har plass til en 2,6 meter lang jolle. Doble ror, og stor skrogbredde gjør det mulig.

Det er 20 nominerte båter, og ti av dem ble testet denne uken, resterende ti skal bli testet i Italia i oktober. Av de ti båtene testet fra Southampton, kommer fire fra Frankrike, et land som er ledende på utviklingen av seilbåter, men franskmennene er også meget konservative på sine måter.

Sporty franskmenn

Mens mannskapet på de større båtene, så har ikke franskmennene i de miste båtene noe problemer med å overnatte i båtene. Dajango er bare 22 fot, og Malongo 8.88 29-fot. Begge båtene ble seil opp fra Frankrike med folk fra verftet, som bodde i båten, og satte kursen sørover, straks testseilingen var over. Dajango med kun en 4 hk snurre på hekken.

Mer volum

Båtene blir stadig høyere og bredere. Båtene holder også maksimal bredde helt tilbake til hekken. Dajango 6.50 er en Mini Transat båt med innredning og cockpit for turseilingen. Den 6,5 meteren seiler ikke bare fort. Den er også super for overnattingsturer. Malongo 8.88 er verdens minste båt med jollegarasje. Under cockpiten er det plass til en gummijolle på 2,6 meter. Cockpiten er større enn hva som vanlig på en 40-foter for bare noen få år siden, og under dekk er det faktisk soverplass for seks, skikkelig do og bysse.

Pogo 30 er enda større under dekk, sansynligvis verdens største 30 foter i volum. Allures 39.9 er over 40 fot, men ser ut som en 45-foter under dekk. Enda større virker Contest 42, en båt i helt egen klasse.

Rorkult er tilbake

De fire første båtene jeg seilte hadde alle rorkult. Det var skjønt. Rorkult gir bedre tilbakemeldinger til rormannen. Fem av de ti båtene vi testet har rorkult som standard. Testbåten vi seilte av Winner 900 hadde rattstyring, som er ekstra, noe jeg aldri ville valgt. Styringen stjeler også plass fra fotenden i køya akter. Pogo 30 har ikke bare en rorkult, men to. En på hvert ror. Det fungerte faktisk bra, men den beste styreopplevelsen fikk jeg i Xp 33. Med en treganger verdensmester i X99 til å trimme storseilet, så var båten i perfekt balanse.

Doble ror

Større bredde setter utfordringer når det gjelder rorgrep. Nå er ikke to ror lengre bare forbeholdt ekstreme regattabåter. Nå har også mange turseilere denne løsningen. Fem at ti båter har to ror. Ved siden av de fire franske båtene, inklusiv Allures, så har også Gunfleet 58 denne løsningen.

Justerbar seilingsdybde

Dyp kjøl gir mer løft på kryss, og bedre høyde, men gjør båten upraktisk i mange farvann. Hele seks av båtene har kjøler som kan justeres. Gunfleet 58 har en grunn fast kjøl med et dypt sverd som svinges ned for å bedre kryssegenskapene. Allure har all ballasten i bunnen av båten og en kjøl som svinges ut fra bunnen. Både Pogo og Malongo har en tung dyp kjøl som svinges opp under skroget. Dajango og Premier har en dyp kjøl med bulb som løftes vertikal opp i en kjølkasse.

Svensk mast

Seldén vokser i utbredelse, og blir stadig mer vanlig å se, også på franske båter. Hele fem av ti båter har Seldén mast, inkludert de litt sære Dajango og Malongo samt de eksklusive turseilerne Hallberg Rassy 55, Gunfleet 58 og Contest 42 CS. Premier 45 og Pogo har karbonmast.

Elektronikk

I år fungerte elektronikken på nesten alle båtene. Bedre har det aldri vært. De fleste har elektronikk fra B&G. Det hadde Allures, Contest, Gunfleet, Molongo, Premier og Xp 33. Dajango hadde Tacktick, som nå er en del av Raymarine. Den lille båten hadde også en WiFi-sender som sender båtens data til iPad. Winner og Hallberg-Rassy har Raymarine og Poko NKE.

Norsk baugpropell

Det er ikke ofte vi nordmenn kan være stolte når vi tester båter, men baugpropeller kan vi. Alle båtene som var utstyrt med dette hadde baugpropell produsert i Fredrikstad av Sleipner. Sleipnerutstyr var å finne på Allures, Contest, Gunfleet, Hallberg-Rassy og Premier.

Lys innredning

Trenden med lys innredning bare fortsetter. Tre av de franske båtene var det meste også hvit, og det er minimalt med treverk. Båtene blir mer modernistiske under dekk. Premier har en innredning utviklet av Snøhetta. Av de mer eksklusive båtene benytter Allures, Gunfleet og Contest seg av lyse tresorter. Også Hallberg-Rassy er med på trenden, og har flere luker, og større vinduer. HR har også klart glass i motsetning til mange som bruker sotet glass.

MALONGO 8.88: Kun 29 fot, men med en cockpit som en 40-foter. All seilhåndteringen foregår i bakre del.

Se seilbildene av alle båtene i vår bildespesial.