Rett oljeblanding?

Hei!Jeg kjøpte meg nylig GH 14 med en 25 HK Mercury Sea pro 94 modell. Har hatt en del påhengser tidligere men da av eldre modell (1980-88)og i størrelsen 5- 40 HK.Mitt spørsmål er hvordan vet man hvor mange % oljeblanding man skal ha? Tidligere har vi brukt 1 dl olje på 10L bensin på små motorer som 5-15 HK og 2 dl olje pr 10L bensin på en 40 HK vi hadde. På den mercuryen jeg nå har kjøpt mente selger at det skulle være 2 dl olje pr 10L noe jeg er blitt litt usikker på. Er det størrelsen på motor(HK) som avgjør denne blandingen eller er det om motoren er ny eller gammel? Har ikke fått brukt motoren så mye ennå men har slitt litt med å starte den og når den har startet så har den gått dårlig på tomgang.På fullt går det greit, men når den da blir sakket ned og stoppet så er det en stri tørn å få start igjen.Har prøvd å stilt tomgangsskruen uten at det hjalp så mye.Kan dette skyldes for feit oljeblanding. Pluggene blir skitne/våte etter en del startforsøk men blir ikke alle det? Til slutt lurte jeg på om du vet hva "Sea pro" på Mercury motorene står for og om du har et godt tips en gang for alle for å finne ut om en har kort eller lang stamme på motoren (inntrykk av at det varierer en del mellom merkene) og HVILKEN stamme det egentlig skal/bør være til båten. Finnes det en "gylden"regel?På forhånd tusen takk.

Publisert Sist oppdatert

Hei Hans Kristian Det stå i instruksjonsboka hvilken oljeblanding din motor skal ha. Dette er forkjellig fra alle motormerker og ingen standard om det er ny eller gammel motor. Nyere motorer går normalsett på tynnere oljeblanding. Alle oljeleverandører har forskjellige blandingsforhold. Det er viktig å lese på oljeboksen du bruker for å få riktig blandingsforhold. Det at du ikke får startet og at motoren går dårlig kan skyldes feil oje/ bensin blanding. Normalsett blir alle pluggene våte og skitne når ting ikke fungerer. For å finne ut om du har kort eller lang stamme på motoren leser du nr som står på stammen til motoren og ringer en mercury motorleverandør. Han vil kunne si deg og du har kort eller lang stamme på motoren.Det er dessverre den enkleste måten. Sea pro står for en annen gir utveksling i undervannshuset. De motorene ble levert med større propell orginalt. Mvh Christian Zaborowski