Rett til prisavslag pga feil og mangler
Hei,
Jeg gikk i Mai 2007 til anskaffelse av en ny Harmony 38 av Scandinavian Yacht Services i Drøbak.
Båten hadde ved leveranse en rekke feil og mangler. Noen av disse har blitt utbedret av Importøren.Selve det praktiske knyttet til utbedringene, er det jeg selv som har måtte ordne. Det er fortsatt en rekke vesentlige punkter som ikke har blitt rettet opp av Importøren.
All korrespondanse og samtlige feil kan dokumenteres. Importøren har gitt meg medhold i reklamasjonspunktene, men er ikke i stand til å få disse utbedret praktisk.
Til tross for gjentatte lovnader fra Importøren, antar jeg at jeg selv må få utbedret manglene vha fagfolk.
Det vil naturlig nok oppstå kostnader knyttet til dette. I tillegg har jeg lagt ned mangfoldige timer (har bl.a levert båten fysisk til Importøren 2 ganger uten at noe ble gjort)i min søken for å få arbeidet utført.
Hva er mine rettigheter som forbruker i denne saken?
Jeg har gitt daglig leder til Scandinavian Yacht Senter en frist til å få rettet opp manglene. Dersom fristen ikke imøtekommes, vil jeg bringe konflikten inn for retten gjennom stevning.
Forbrukerkjøpsloven av 2002 kapittel 6 regulerer "forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden". Se http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html
Lovens § 26 sier at forbrukeren har rett til følgende dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side:
a) holde kjøpesummen tilbake
b) velge mellom retting og omlevering
c) kreve prisavslag
d) kreve heving
e)
kreve erstatning
Lovens § 31 om prisavslag sier at forbrukeren kan kreve "et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden."
Etter lovens § 33 kan forbrukeren kreve erstatning for tap forbrukeren lider som følge av at tingen har en mangel. Etter § 52 om erstatningens omfang (lovens kapittel 11) skal erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.
Etter § 54 kan erstatningen settes ned dersom den vil virke urimelig for den ansvarlige parten ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller, og forholdene ellers.
Søksmål i slik sak må normalt initieres med en forliksklage til forliksrådet i selgers kommune. Dersom saken ikke blir avklart i forliksrådet, kan den tas videre til tingretten ved å inngi en stevning til tingretten i selgers rettskrets.
Med vennlig hilsen
Jon Eivind Svagård
RETT OG RIMELIG
Tlf 988 64 800