Rustskade SUZUKI DF140
Hei, er det noe tips å få vedr. rustskade på et tiltstempel på en under 1 år gammel påhengsmotor SUZUKI DF140? Saken er den at vi byttet til ny motor og til hydraulisk styring (totalt kr. 144.000) på vår Askeladden 585 hos merkeforhandler 31.07.09Motor var til første service i okt. 09, uten noe bemerkninger fra forhandler.Båten slippet vi her i helgen for bunnsmøring og polering.Da oppdaget vi at det var stygg gravrust på det ene tiltstempell til motoren.Min sønn (38) kontaktet forhandler for å melde reklamasjonsak, men ble totalt avvist og ble fortalt at dette var noe som kunne skje dersom om og men.Ved kommende fra verkstedet foreslo at vi kunne kjøpe spesialverktøy hos Biltema og stempelet hos dem, så kunne vi få veiledning pr tlf.( kr. 29 pr. minutt)slik at vi kunne gjøre jobben selv.Jeg kontaktet forhandler pr. tlf. og ba om å få snakke med reklamasjonsansvarlig for Suzuki motorer. Jeg la fram at dette er en helt uaktseptabel måte å bli behandlet på når det er snakk om en motor som er under et år.Rustskaden er slik at det kan lekke saltvann inn i sylinderen til tilten når motoren er i posisjon for bruk, og kan derfor ikke brukes.....sesongen ser ut til å gå i vasken.Reklamasjonsansvarlig ba meg sende noen bilder samt kopi av kviteringen. Dette ble sendt 14.juni (igår)Jeg legger ved et bilde av det rustskadde stempelet som illustrasjon.Min påstand er at motor ikke kan brukers pga. evt. følgeskade (kr. 17.000,- oppgitt av forhandler) og at dette er en klar reklamasjonsak ifølge Forbrukerkjøpsloven. Min sønn fikk opplyst at slike skader fikk ikke forhandler dekket som garanti fra Erlig Sande (impotør), men det er meg rivende likegyldig da forhandler har ansvar opp mot Forbrukerkjøpsloven og må dekke dette ut fra det. Videre mener jeg at forhandler må sende reparatører der båten står for å skifte det skadde stempelet. Håper på hjelp/tips fra dere som har eksperter på området
Hei Helge Jeg er sjokkert over behandligen du har fått her. Både når det gjelder tips om hvor du kan kjøpe deler og verktøy og at du kan jobben selv når de heller burde kommet løpende med nytt stempel og en mekaniker. I første omgang burde de ha reagert for å få din båt på vannet siden sommersesongen er så kort. Årsaken til de rustskadene kan selvfølgelig komme av fler ting. Punkt en er dårlig kvalitet på stålet. Det kan også være strømproblemer, der båten ligger. Det er litt vanskelig å vurdere skaden utifra det bilde som ligger ved, og uten å ha sett skaden. For meg føles det helt klart ut som en garantisak. Mvh Christian Zaborowski Vollen Slipp AS