IMPORT: Høye importtall fra Estland kan tyde på at Arcona selger godt.
IMPORT: Høye importtall fra Estland kan tyde på at Arcona selger godt.

Svenskene selger bra, men kjøper lite

Det er et solid handelsoverskudd i seilbåtmarkedet i vårt naboland. Men seilbåter fra Norge vil de ha.

Publisert Sist oppdatert
EKSPORT: Hallberg-Rassyer med på å gjøre at eksportverdinen for seilbåter er høyere enn importverdien i 2015.
EKSPORT: Hallberg-Rassyer med på å gjøre at eksportverdinen for seilbåter er høyere enn importverdien i 2015.

Statistikken viser høye importtall fra Estland og Kina. Både Arcona og Fabola bygger sine båter i Estland og med 30 båter i tabellen viser at disse båtene selger bra.

26 båter fra Kina forteller at FarEast har blitt en betydelig aktør, men verdien på båtene fra Kina kan tyde på at tallet også inneholder Optimistjoller.

11 båter fra Tyskland er et overraskende lavt tall. Det betyr at også Bavaria, Hanse og Dehler har så lave salgstall at det er vanskelig å drive foretning. 

Bedre i 2016?

Mye tyder på at både eksport og importtallene vil øke dette året. Om ikke lenge starter produksjonen av Swede 68 hos Rosettra Båtvarv, en båt til 20 millioner kroner. Rosettra Båtvarv rapporterer også om en økt ordremengde på Linjett. 

Ryktene sier også at en Ice 52 er på vei til Stockholm, en båt som minner om en TP52, men med innredning. En Club Swan 50 er også solgt til en svensk eier, men den skal ligge i Sardinia i sommer. 

I 100: Vi seilte byggenummer 100 av Far East 28R. I løpet av ett år er det produsert over 120 båter.
I 100: Vi seilte byggenummer 100 av Far East 28R. I løpet av ett år er det produsert over 120 båter.
NY: Ice 52 ble seilt for første gang under prøveseilingen. Karbon/epoxy-båten har en skrogform som minner om TP 52
NY: Ice 52 ble seilt for første gang under prøveseilingen. Karbon/epoxy-båten har en skrogform som minner om TP 52