Test fra arkivet: Wasa 360

Rask familiebåt med sporty tilsnitt
Fartsglade familier med krav til kvalitet i konstruksjonen og stil i innredningen, vil finne seg til rette i Wasa 360. Med høy rigg, dyp kjøl og stort ror seiler den fra de fleste på samme størrelse.
I 1998 testet Curt Gelin to aktuelle bruktbåter og skrev en sammenligningstest i Båtnytt, forløperen til SEILmagasinet. Den gangen ble prisen for Contrast 36 vurdert mellom 535 000 til 675 000 kroner, mens Wasa 360 ble vurdert fra 285 000 til 450 000. Begge båtene blir fremdeles verdsatt høyt, men prisvariasjonen vil være høyere vurdert ut fra båtens tekniske stand. Du vil nok kunne plukke opp en sliten Wasa 360 ned mot 200 000 kroner, mens Contrast ligger noe over. Testen ble publisert over seks sider, den elektroniske versjonen har vi delt den opp i tre deler.
Med riggen til Wasa 55 som utgangspunkt, skisset Leif Ängermark på en rask havseiler av Entonner-størrelse. Erfaringene med Wasa 410 hadde dessuten vist at det gikk an å tegne raske båter uten å skjele for mye til IOR-regelen. Målet med den nye 36-foteren var at den skulle seile så mye fortere enn sine likesinnete at den ville slå dem på handicap.
I 1981 var første eksemplar av Wasa 360 klar, og ett av spørsmålene var hvordan den ville klare seg i konkurranse med IOR-båter. Svaret ble tja. Båt mot båt var Wasa 360 raskere enn de andre, men den fikk stryk på handicap. Måltallet ble for høyt, og først etter at båten ble optimert vant en Wasa 360 Skaw Race i 1981 og året etter ble den beste standardbåt i Entonn-VM. I dag gjelder IMS-regelen for denne typen båter, men ennå er Wasa 360 konkurransedyktig. I 1996 kom for eksempel en Wasa 360 som nr. 6 i sin klasse i Gotland Rundt.

En harmonisk seilbåt
Wasa 360 akselererer fint når vinden fyller seilene. Båten er rask og påtagelig lettdreven. Dessuten er den spennende å styre. Rorfølelsen røper at dette er en forkledd racer som er lett og livlig. Samtidig er båten rolig i bevegelsene i sjøen og den kjennes kontrollerbar med storseil og fokk i vindstyrker opp mot 8–10 m/sek.
Balansen er perfekt uten tegn til overstyring og retningsstabiliteten er god. Skroget har harmonisk volum og den klatrer behagelig over sjøene. Stivheten er god og tilstrekkelig for trygg familie- seiling; Wasa 360 er kort og godt en god seilbåt.
Avansert rigg
Riggen er med sine doble, vinkelrette salingshorn, lensetakler og regulerbare akterstag avansert for familieseiling, men ettersom masten går gjennom dekk og masteprofilen er solid er det ikke nødvendig å benytte lensetaklene annet enn når vinden er frisk. Masten er så solid at den står selv om man skulle glemme lensetaklene i en jibb. Lensetaklenes oppgave er først og fremst å spenne forstaget på bidevind så ikke genuaen blir for dyp.
På hyttedekket er det åtte avlastere til fall, rev og trimliner. Rullefokk-system er ikke så vanlig på Wasa 360er. I stedet er mange av dem utstyrt med forstagsprofil med doble spor. Motoren er en to-sylindret Volvo Penta eller en Yanmar på 18 hk. Det er en grei motorstyrke, men heller ikke mer.

Konvensjonell innredning
Tidlige Wasa 360er hadde ned- gang fra hyttedekket, løsningen gir fin høyde i akterkabinen, men en bratt leider. De fleste båtene har en lukeåpning i nivå med benkene og en normal leider.

Planløsningen er konvensjonell, toalettet ligger midtskips foran hovedskottet. Plasseringen gir rom for en raus salong, og masten er ute av veien for bordet.
Køyene har full lengde og god bredde, og byssas plassering og utforming gir en god arbeidsstilling og godt albuerom. Høyden under dekk er bare 180 cm; for lavt i en 36-foter til turbruk.
Varierende kvalitet
Innredningskvaliteten på Wasa 360 varierer ettersom mange av båtene ble solgt som selvbyggerbåter eller halvfabrikata. Båten vi så på, var et godt bygd halvfabrikat med skikkelig trevirke i skap og fronter. Runde hjørner gjorde også et godt inntrykk. Wasa Yachts’ egen innredning holdt god kvalitet med utvalgt teak og fin overflatefinish med mange lag lakk.
Stivt skrog
Wasa 360 har skrog av balsasandwich som gir et stivt og isolert skrog. Skottene er godt tilpasset og plastet til skrog og dekk, hvilket bidrar til å gi båten ytterligere stivhet. For å klare kraftige grunnstøtninger har båten 45 mm massivt laminat i bunnen, en deformasjonssone rundt kjølen og brede bunnstokker.
. | Wasa 360 |
LOA | 11,10 m |
Vannlinje | 8,75 m |
Bredde | 3,26 m |
Dybde | 1,95 m |
Vekt | 5000 kg |
Ballast | 2200 kg |
Storseil | 30 kvm |
Genua | 39 kvm |
Fokk | 23 kvm |
Byggeperiode | 1981-89 |
Antall bygd | ca 70 |
Pris 1998 | 285-450 000 |
Konstruksjonen virker solid, og jeg har sett Wasa 360er som er gått kraftig på grunn. Den eneste skaden har vært hakk i kjølen!
Roret er avansert. Halvdelene er lagd av aluminiumprofiler og rorstammen er i syrefast stål, som på det meste er gode 65 mm i diameter.


Konklusjon
Wasa 360 er en meget rask båt som løper lett, tåler mye seil og oppfører seg flott – selv i grov sjø. Balansen er ypperlig. Kvaliteten er bra, men kan variere fra båt til båt. Det beste kjøpet er Wasaer bygd i Södertälje. De kjennes igjen på bronseskiltet i lukegarasjen ved nedgangen.
Du finner over 500 tester av seilbåter i SEILmagasinets testguide. Den finner du her.