Satser på seil til turseilere
Jesper Bank har vist oss på hemmelig område i fabrikken og avslørt strategien til Elvstrøm.
Store bildet: Jesper Bank foran roboten som legger ut trådene i Epex-seilet.
– Vi gjorde et strategisk valg om å sette turseilere høyt på listen over våre viktige kunder, forteller den kjente seileren som har brukt mye av pengene han har tjent på proffseiling inn i seilloftet.
Ny teknologi
Vi fikk lov til å se seilloftets nye vidunder. Maskinen som lager deres nye Epex-seil. Elvstrøms nye patent. Epex er støpte seil og er en videre utvikling av Genesis-teknologien som startet det hele.
Mens de fleste andre land støper sine seil i Østen, eller i ørkenen i USA, blir Elvstrøms seil produsert svært nær hovedmarkedet.
Kun to mann
Selve maskinen betjenes kun av to mann, hvor en av dem legger ut membranen på flaten hvor støpen foregår. Maskinen blir operert av to skift og går 16 timer om dagen. Å lage et seil til f. Eks Jesper Banks Faurby 396 vil ta to timer. For å effektivisere gjør man mange seil av samme teknologi av gangen, slik at man slipper å skifte tråder for ofte. Selve maskinen har to flater. På en flate legge det ut membraner, samtidig som roboten legger tråder til seil på den andre flaten. Sendere vil roboten flytte seg over til den første flaten mens en varmemaskin ferdig gjør seilene på den andre flaten.
Du kan lese om Jesper Banks optimaliserte Faurby 396 her.
Vakuumstøp
Det nye med Epex teknologien til Elvstrøm er at selve membranen har bite små hull. Under membranen kan de sette på et kraftig undertrykk som suger ut luften mellom membranen som holder seilets fibere sammen. Både på membranen og fiberne er det et lim som herdes ved varme.
Når seilet har fått trådene og vakum, kjøres varmen over. Denne kommer fra infrarødt lys, som trenger gjennom hele konstruksjonen. Det er en avansert teknikk for å påføre korrekt mengde varme, og dette styres ved en sensor.
Halvparten Epex
Over halve produksjonen hos Elvstrøm er i dag Epex-seil. Verftets strategi om å satse på bedre seil for turseilere ser ut til å ha gitt avkastning. For ikke lenge siden ville folk ristet på hodet av støpte rullestorseil, men i dag lages det mange slike. Et godt eksempel på at avanserte turseil har vært et godt trekk er verftet Nordship som lager dekkshusbåter. Samtlige kjøpere av deres nyeste modell har gått for seil med Epex-teknologi.
Seil som varer
Elvstrøm satser også på seil med lengre levetid. Sollys har ikke vært avanserte seils venn. Særlig kevlar tåler sollys dårlig, og vil i løpet av kort tid miste mye av sin styrke.
– Sort Technora som også er et armid-fiber slik som kevlar har vist seg å vare mye lengre, forteller Jesper Bank. Enda bedre er kombinasjonen av karbon og dyneema. Dyneema er verdens sterkeste fiber, men fiberne blir litt lengre etter lang tids strekk. Karbonfiberne hindrer at dette skjer. Vi er også noen av få som klarer å laminere dyneema fiberne skikkelig. Hverken dyneema eller karbon blir svekket av sollyset.
Nordship er en typisk turseiler som har valgt avanserte membranseil fra Elvstrøm. Les om båten her.
I disse dager testets også ut nye metoder for solbeskyttelse. En løsning er å bruke mylarfilm med innebygget UV-filter. Et slik filet vil ta vekk 85 prosent av de skadelige strålene. Det vil gjøre at selve filmen for fiberen er festet til og fiberne selv vil holde lengere. En annen løsning er å bruke en annen film enn mylar som er 100 prosent UV-bestandig.